1200GS MED DRIFT PÅ BEGGE HJULA

Del:

 

Wunderlich_HybridGS_06

 

Neida, det er slett ingen forsinket aprilspøk: Det tyske firmaet Wunderlich som gir BMWs R 1200 GS drift på begge hjul.

 

Tekst: Claus Diseth

 

BMW-spesialistene i Wunderlich hevder selv at dette er verdens første 2WD-løsning til vannavkjølte R 1200GS.

 

EL-MOTOR

Driften på framhjulet besørges av en liten elektrisk motor som i følge utviklerne yter 10 kW – eller 13,6 hestekrefter. Batteriet lades under kjøring av energien som skapes ved bremsing. Systemet skal gi bedre framdrift enn på en vanlig motorsykkel ute i terrenget, og utviklerne sier også at framhjulsdrifen drar GS-maskinen bedre og raskere gjennom kurvene på en inspirerende landevei.

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Wunderlich_HybridGS_08

 

FRAMHJULSDRIFT

Den vesle elmotoren på drøyt 13 hester er kapabel til å dra ekvipasjen framover selv om bensinmotoren er skrudd av. Ikke i voldsomme hastigheter, riktignok. Men som «nødmotor» for eksempel om du har gått bensintom, er 20 kilometer i timen bedre enn å stå parkert. Elmotoren kan også reversere doningen i en hastighet på to kilometer i timen. Vi har selv bakset nok med fullriggede 1200GS-er til å se at det absolutt kan være praktisk.

 

ET KONSEPT

Wunderlich sier selv at prosjektet med 2WD for tiden er et konsept, og at det er usikkert om, eller når, produktet kommer på markedet.

Comments Closed