Bortsett fra at den nå er å få med ABS, er det få oppdateringer på Hondas 2009-utgave av CBR600RR. En spesialutgave kalt ”Grafitti” vil og være tilgjengelig i mindre antall.

Honda har for øvrig sluppet en ny reklamevideo av CBR600RR. Den kan du se her sammen med spesifikasjoner og bilder.

CBR600RR har fått noen oppgraderinger i motoren hovedsakelig for å spare vekt og oppgir at den skal ha bedre effekt i mellomregisteret (8-12000 omdr). Girkassen er blitt oppgradert for å tilpassen denne effektøkningen. Det er og valgt frambremser som bidrar til vektreduksjon. Vekten er nå oppgitt til 194 Kg.

ABSen som Honda har plassert på CBRene er et system de selv har utviklet spesielt for sportssykler og kaller denne Combined ABS. Denne ABSen skal være spesielt designet for sportslig kjøring også på bane.

Vektreduksjonen som er oppnådd i blant annet motoren er tatt igjen med noen endringer i kåpesettet som bidrar til bedre luftflyt rundt sykkel og fører som igjen skaper en mer stabil sykkel, spesielt i høye hastigheter.

2009-modellen kommer i fire fargeversjoner i tillegg til spesialutgaven Grafitti.

Bilder standardversjonen med ABS(klikk på bildene for større versjoner)

09_CBR600_ABS02_1227094642_250x188.jpg09_CBR600_ABS03_1227094642_250x188.jpg

09_CBR600_ABS01_1227094641_250x188.jpg09_CBR600_ABS05_1227094642_250x188.jpg

09_CBR600_ABS07_1227094641_250x188.jpg09_CBR600_ABS08_1227094642_250x188.jpg

09_CBR600_ABS09_1227094643_250x188.jpg09_CBR600_ABS11_1227094643_250x188.jpg

09_CBR600_ABS04_1227094640_250x188.jpg09_CBR600_ABS10_1227094643_250x188.jpg

Grafitti, CBR600RR Limited Edition

09_CBR600_graf01_1227094642_250x188.jpg09_CBR600_graf02_1227094642_250x188.jpg

09_CBR600_graf03_1227094642_250x333.jpg09_CBR600_graf04_1227094641_250x188.jpg

CBR600RR Offisiell film

Tekniske spesifikasjoner:

Engine
Type: Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Displacement: 599cm³
Bore x Stroke: 67 x 42.5mm
Compression Ratio: 12.2 : 1
Max. Power Output: 88.1kW / 13,500min-1 (95/1/EC)
Max. Torque: 66Nm / 11,250min-1 (95/1/EC)
Idling Speed: 1,400min-1
Oil Capacity: 3.5 litres

Fuel System
Carburation: PGM-DSFI electronic fuel injection
Throttle Bore: 40mm
Aircleaner: Dry, cartridge-type paper filter
Fuel Tank: Capacity 18 litres (including 3.5-litre LCD-indicated reserve)

Electrical System
Ignition System: Computer-controlled digital transistorized with electronic advance
Ignition Timing: Independent 4-cylinder 3D-mapped computer control
Sparkplug Type: IMR9C-9HES (NGK); VUH27D (DENSO)
Starter: Electric
Battery Capacity: 12V / 8.6AH
ACG Output: 343W
Headlights: 12V, 55W x 1 (low) / 55W x 1 (high)

Drivetrain
Clutch: Wet, multiplate with coil springs
Clutch Operation: Mechanical; cable-actuated
Transmission: 6-speed
Final Drive: #525 O-ring sealed chain

Frame
Type: Diamond; Fine Die-Cast aluminium

Chassis
Dimensions: 2,010 x 685 x 1,105mm
Wheelbase: 1,375mm
Caster Angle: 23° 55′
Trail: 98mm
Turning Radius: 3.2m
Seat Height: 820mm
Ground Clearance: 135mm
Kerb Weight: 194kg (F: 99kg; R: 95kg)
Max. Carrying Capacity: 180kg
Loaded Weight: 374kg

Suspension
Type Front: 41mm fully adjustable inverted HMAS cartridge-type telescopic fork, 120mm axle travel
Type Rear: Unit Pro-Link with gas-charged remote reservoir damper, adjustable spring preload and compression and rebound damping, 130mm axle travel

Wheels
Front: Hollow-section triple-spoke cast aluminium
Rear: Hollow-section triple-spoke cast aluminium
Rim Size Front: 17M/C x MT3.50
Rim Size Rear: 17M/C x MT5.50
Tyre Size Front: 120/70 ZR17M/C (58W)
Tyre Size Rear: 180/55 ZR17M/C (73W)

Brakes
Front: 310 x 4.5mm dual hydraulic disc with radialmount 4-piston callipers, floating rotors, ABS and sintered metal pads
Rear: 220 x 5mm hydraulic disc with single-piston calliper, ABS and sintered metal pads