2009 Ducati Superbike

Del:

Ducati har nå fem modeller som betegnes som Superbike. ”Lille” 848 har fått en velvoksen storebror i nye 1198 og 1198S. 1098R blir også å finne neste år og de kommer nå med 1098R Bayliss Limited Edition som en hylles til Troy Bayliss verdensmesterskap.

Etter lengere tids rykter ble de nye 1198 og 1198S sluppet på Milano-messen – her er all informasjon og bildene.

Utseende er likt gamle 1098 men Ducati selv påstår at sykkelen er en helt ny modell selvsagt med mye inspirasjon og teknologi utviklet for motoGP og VM i Superbike.

Ducati 1198 har blitt både lettere, sikrere og fått mer kraft. Motoren gir 170 Hk og vekten er oppgitt til 171 Kg for standard-utgaven og 169 Kg for S-utgaven. Motoren kaller de Testastretta Evoluzione og er en vannavkjølt L-Twin.

170 Hk hentes ut ved 9.750 omdr og dreiemomentet på maksimum 133 Nm hentes ut ved 8.000 omdr. Vekten på motoren er redusert med hele 3 Kg i forhold til forgjengeren, og de benytter Desmo-teknologien for ventilstyringen for å få denne tilfredstillende nøyaktig på åpning og lukking.

Den nye 1198-motoren

09_1198_15_1225928316_1225928970.jpg

Ducati har lagt mye arbeid i å få rammen både sterkere og lettere til den nye 1198 og 1198S. Den 34mm brede rør-rammen er kun 1,5mm tykk. Rammen er lakkert sort for 1198 og bronsje for 1198S. Alle braketter som holder kåpesett, hovedlys og instrumenter er produsert i magnesium for å spare enda mer vekt.

Som vanlig er det blant annet på demperne Ducati skiller på 1198 og 1198S. Standardversjonen har 43mm Showa fremgaffel mens 1198S har blitt utstyrt med 43mm Öhlins dempere foran i kjent gullfarge. Også bak har de valgt en Showa på standardmodellen mens 1198S er oppgradert til Öhlins med utallige justeringsmuligheter.

Frembremsene på 1198 og 1198S består av to stk 330mm bremseskiver og monoblock kaliptere fra Bremo med racing teknologi. Felgene er også gjort lettere på begge modellene. 1098 har nytt 10-eikers design mens 1098S har motoGP-replika 7-eikers felger fra Marchesini. Foran sitter det 120/70 ZR17 dekk og 190/55 ZR17 bak.

1198 kommer nå med Ducati Traction Control System (DTC). Dette er ekstrautstyr på 1198 og standard på 1198S. Når systemet er aktivert sammenlikner det hastigheten på fram- og bakhjulet, og dersom det er avvik som tilsvarer spinn på bakhjulet reduseres kraftoverføringen slik at spølingen kommer under kontroll. Systemet har 8 innstillinger på hvor stor/liten toleransen på hastighetsforskjellen mellom hjulene skal være før systemet griper inn. Når for og bakhjulet igjen har fått samme hastighet økes kraftoverføringen igjen. Vil nok blant annet kunne avhjelpe high-side krasj.

Også standard på 1198S (og ekstrautstyr på 1198) er Ducati Data Analyser (DDA) komplett med PC-software (så nå får man med CD med MC’en). DDA-systemet lagrer informasjon om kjøringen som senere kan lastes over på PC og analyseres. Gasspådrag, hastighet, omdr på motor, gir, temperatur på motor, distanse, antall runder og rundetider (ved banekjøring). DTC-systemet registreres også om dette er aktivert. På denne måten kan man sammenlike og se eventuell utvikling på samhandlingen mellom fører og sykkel.

All betjening av instrumentene gjøres fra venstre styreholke. Man trenger derfor ikke å flytte på hånden for å skifte avlesning, nullstille eller gjøre andre endringer. Du kan selv elge om du vil ha hastighet og omdr som graf eller numerisk. Videre får man informasjon om DTC-level, tid, lufttemperatur, batteri, trippteller og bensintank.

Nytt display med betjening fra venstre styreholke og DTC-informasjon

09_1198_14_1225928316_1225929080.jpg

Alle bildene er klikkbare for større utgave.

1198

09_1198_01_1225928316_1225928713.jpg

09_1198_07_1225928315_1225928826.jpg

09_1198_16_1225928316_1225928899.jpg

1198S

09_1198_02_1225928316_1225929188.jpg

09_1198_03_1225928316_1225929222.jpg

09_1198_04_1225928316_1225929259.jpg

09_1198_06_1225928315_1225929311.jpg

09_1198_09_1225928315_1225929379.jpg

09_1198_12_1225928317_1225929411.jpg

09_1198_13_1225928316_1225929476.jpg

Comments Closed