For 2009 har MV Agusta oppgradert og fått tre modeller til på programmet. To stk Brutale, Brutale 989R og Brutale 1078RR. Den siste er hurtigtoget F4 1078RR 312.

Selv om dårlig økonomi i MV Agusta førte til salg, satses det godt videre.

Tre nye modeller for 2009 viser at Harley Davidson mener alvor med sitt kjøp av MV Agusta og ønsker mest trolig å oppnå samme økonomiske suksess med det italienske merket som de gjør med HD.

Brutale 989R
Brutale 989R er en videreføring av 910S/910R. Det er benyttet samme ramme som i 910, og på begge de to nye naken-syklene er rammen en del av det totale designet. Motoren er økt til 142 Hk ved 11.000 omdr og maks 104,5 Nm ved 7.800 omdr. Til sammenliking hadde 910R bare 139Hk og 96 Nm. Topphastigheten er også økt noe til 262 Km/t som skyldes både økt effekt og et mindre bakdrev (to tenner mindre med 15/41 på 09 mot 15/43 på 910R).

Brutal 989R har og fått oppgradert framgaffel mens de har beholdt samme bakdemper. Den nye fremgaffelen kommer fra Marzocchi og er en 50mm oppned-gaffel med 130mm fjæringsvei. Oppgraderte bremser hører også med, selvsagt fra Brembo.

Utseendemessig er det ikke mye som skiller 989R mot 910R. Sykkelen kommer selvsagt i andre farger og har små endringer på designet ellers og man har oppgradert displayet med mer oversiktilig grafisk fremstilling av førerinformasjon.

Bilder Brutale 989R

09_989R_01_1227871300_250x166.jpg09_989R_02_1227871303_250x166.jpg

09_989R_03_1227871305_250x166.jpg09_989R_04_1227871306_250x166.jpg

09_989R_05_1227871305_250x166.jpg09_989R_06_1227871301_250x166.jpg

09_989R_07_1227871302_250x166.jpg09_989R_08_1227871302_250x166.jpg

09_989R_09_1227871305_250x166.jpg09_989R_10_1227871305_250x166.jpg

09_989R_11_1227871300_1227871658.jpg09_989R_12_1227871305_1227871676.jpg09_989R_13_1227871303_1227871691.jpg09_989R_14_1227871305_1227871704.jpg

Teknisk data 989R

09_989R_data_1227871300_1227871739.jpg

Brutale 1078RR
Brutale 1978RR er på mange måter en 989R med motoren fra F4 1078RR 312, dog med en nokså strupet versjon av den 1078ccm store motoren. 1078RR i brutale yter 5 Hk og 10 Nm mer enn 989R, og stopper på 147 Hk ved 10.950 omdr og 115 Nm ved 7.800 omdr.

1078RR har fått samme framgaffel som 989R, og denne beholder også bakdemperen fra 910. Også 1078RR har fått nytt display og bremser fra Brembo, men på 1078RR er bremsene hakket kvassere og har større bremseskiver foran (320mm).

Den største forskjellen utover motor og bremser er at 1078RR leveres standard med slipper-clutch.

Bilder Brutale 1078RR

09_1078R_01_1227871306_250x166.jpg09_1078R_02_1227871305_250x166.jpg

09_1078R_03_1227871301_250x166.jpg09_1078R_04_1227871301_250x166.jpg

09_1078R_05_1227871300_250x166.jpg09_1078R_06_1227871301_250x166.jpg

09_1078R_07_1227871302_250x166.jpg09_1078R_08_1227871306_250x166.jpg

09_1078R_09_1227871300_250x166.jpg09_1078R_10_1227871303_250x166.jpg

09_1078R_11_1227871305.jpg09_1078R_12_1227871301.jpg

Tekniske data 1078RR

09_1078R_data_1227871302_1227871909.jpg

F4 1078RR 312
F4 RR 312 er en krysning av de to tidligere modellene F4 CC og F4 R 312 samtidig som man har oppgradert den nye med enda bedre deler der hvor MV Agusta har funnet det nødvendig. F4 R 312 selges nå kun i race-utgave og det er RR-utgaven som nå er beregnet for gatebruk.

Som navnet sier er toppfarten fortsatt 312 Km/t (eller over 300 km/t som de tekniske data viser). Dette selv om motoren har vokst både i størrelse og kraft. F4 R 312 hadde 998 kubikk som ytet 183 Hk og 115 Nm. Den nye F4 RR 312 har vokst til 1078 kubikk, som forøvrig er den samme motoren som sitter i Brutale 1078RR. Imidlertid har man her boostet uttaket av kraft opp til hele 190 Hk ved 12.200 omdr og 124 Nm ved 8.200 omdr. Med en vekt oppgitt til 192 Kg (som er tilsvarende som F4 R 312) er det ikke langt unna en 1:1 fordeling mellom kraft og vekt.

Også designmessig har man hetet deler fra nåde F4 CC og F4 R 312 samt oppgradert noe. Hovedlykten er helt ny og man har hentet den sotede vindskjermen fra F4 CC. For øvrig selvsagt i nye fargekombinasjoner og orgelpipene som avslutter eksosanlegget er kortet ned og noe redesignet. Og selvsagt får også den nye F4 RR 312 nytt oppgradert display med førerinformasjon. Italiensk design på sitt beste?

For å oppnå en perfekt balanse på sykkelen har MV lagt mye arbeid i demperne. Komponentene er tilsvarende de som satt i F4 R 312; 50mm Marzocchi fremgaffel og Sachs monoshock bak, men kalibreringen av demperne har blitt oppdatert for å gi enda bedre balanse og kjøreglede.

Selvsagt hører det med kraftige bremser fra Brembo og F4 RR 312 leveres også med slipper-clutch som Brutale 1078RR.

Bilder F4 1078RR 312

09_312_01_1227871305_250x166.jpg09_312_02_1227871302_250x166.jpg

09_312_03_1227871300_250x166.jpg09_312_04_1227871300_250x166.jpg

09_312_05_1227871302_250x166.jpg09_312_06_1227871303_250x166.jpg

09_312_07_1227871303_250x166.jpg09_312_08_1227871304_250x166.jpg

09_312_09_1227871306_250x166.jpg09_312_11_1227871301_250x166.jpg

09_312_10_1227871305_250x166.jpg09_312_14_1227871303_250x166.jpg

09_312_12_1227871301_250x166.jpg09_312_13_1227871303_250x166.jpg

Tekniske data F4 1078 RR 312

09_312_data_1227871304_1227872064.jpg