2010 Ducati Multistrada 1200

Del:

Multistrada 1200 for Ducati er mer en ett kinderegg. Ikke bare kommer den i tre forskjellige utgaver – hver av de har og fire forskjellige innstillinger på motorkarakteristikk, traction control og demperoppsett – alt for enhver anledning!

Den nye Multistrada ble presentert i ettermiddag med et spektakulært sceneshow hvor sykkelen som de har klart å slanke ned til 189 Kg kom svevende ned fra himmelen (som en gave fra gud?) på Duacti-logoen.

klikk for større bilder

2010_MS_pres01_1257802262_250x166.jpg2010_MS_pres02_1257802263_250x166.jpg

2010_MS_pres03_1257802264_250x166.jpg2010_MS_pres04_1257802262_250x166.jpg

Gave fra Gud eller ikke det skal mye til å ikke finne den utgaven av Multistrada 1200 som passer til deg! Her spares det ikke på noe og en vil helt klart markere seg ovenfor blant annet tyske konkurrenter.

Tre utgaver -Fire variasjoner =Tolv muligheter
Sykkelen kommer i tre utgaver. Helt standard med Ducati Traction Controll, Ride-by-wire og ABS som opsjon. Denne leveres i rød og hvit.

Touring-versjonen kommer i tillegg til utstyret på standardversjonen med kofferter, varmeholker og midtstøtte.

Tilslutt en Sportsutgave med noe mer påkostet stasj, blant annet diverse deksler i karbon, karbon luftinntak foran og hugger i samme materiale. Touring- og Sport-utgaven leveres med Öhlins dempere foran og bak samt brembo bremsekaliptere.

Både Toring og Sport leveres i diamant-sort farge i tillegg til rød og hvit.

Programmer
Alle tre utgavene er laget for å kunne brukes optimalt i både Sport, Touring, Urban (by-kjøring) og Enduro. En egen knapp gir deg valgmuligheten ut fra de fire ferdig-programmerte mappingene på motor, traction controll og dempere.

I tillegg kan du selvsagt velge om en kjører alene (med eller uten bagasje) og med passasjer (med eller ute bagasje). Og skulle ikke det gi optimal kjøreglede så kan en tilpasse demperoppsettet med justeringer elektronisk selv utover det som allerede er programmert. ESP-systemet til blant annet BMW kan da virke rett og slett gammeldags.

Her er film som viser programmene på sykkelen

150 eller 100Hk
Om en velger Sport- eller Touring-oppsettet har man hele 150 Hk tilgjengelig. Mappingen er noe forskjellig og Sport-programmet vil virke mer sportslig.

Derimot faller effekten ned til 100 Hk om man velger by- eller Enduro-programmet. Resultatet er mer kontroll på løst underlag og mindre forbruk under bykjøring.

Faktisk lover Ducati hele 400 km rekkevidde i 120 Km/t og rundt 500 km med noe mer økonomisk kjøring på den 20 liter store tanken.

Og selvsagt kommer også Multistrada med ABS. Clutchen er våt-clutch med servo som gjør girskift ekstra lett og til en lek. Den har og en slipper-karakteristikk som skal hindre at bakhjulet glipper ved blant annet nedgiring.

Her er film som viser «alt» som er forsøkt orklart over om den nye Multistrada 1200

Ducati Hands-Free
Sykkelen er og den første fra Ducati som er nøkkelløs – eller Hands-Free som Duacti kaller det. Dvs, du får med nøkkel, men den passer kun til bensinlokket og for å åpne salen. For å starte og kjøre sykkelen er det nok at du har nøkkelen med deg og at den er innenfor en radius av 2 meter. Om du skulle klare å miste begge nøklene får du i tillegg med et magnetkort som kan benyttes i krisetilfelle.

Førermiljøet er svært oversiktelig og har all den informasjonen en trenger (og mer til). Kjørekomputeren regner selvsagt ut det meste en trenger av informasjon som hvor lenge en kan kjøre, forbruk, snittfart, tempratur inne og ute og alt annet. Vindskjermen kommer i to forskjellige utgaver og begge kan heves/senkes opptil 60 mm.

Link til tekniske data nederst i artikkelen

Bilder Standard (klikk for større utgaver)

2010_MultistradaSTD_01_1257802264_1257802448.jpg

2010_MultistradaSTD_02_1257802264_250x187.jpg2010_MultistradaSTD_03_1257802262_250x187.jpg

Bilder Touring

2010_MultistradaTouring_01_1257802264_1257802551.jpg

2010_MultistradaTouring_02_1257802263_250x187.jpg2010_MultistradaTouring_03_1257802263_250x187.jpg

2010_MultistradaTouring_04_1257802263_1257802617.jpg

Bilder Sport

2010_MultistradaSport_01_1257802264_1257802648.jpg

2010_MultistradaSport_02_1257802262_1257802675.jpg

2010_MultistradaSport_03_1257802262_1257802703.jpg

Tekniske data finner du her

Comments Closed