Det var ikke bare tilfeldig at GSX-750 gjorde suksess innen supersporten da den ble introdusert i 1985. Et design laget av talentfulle chassis, motor og elektro ingenører som gjorde historie ved å lage en kompakt og lett 750 Supersport, og den siste utgaven er nok et resultat av det gode arbeidet de gjorde den gang.Av: Mona Forsnes

GSX-R erdesignet for å responderer på føreren og gjør akkurat det føreren ber den om. Motorsykkelen lever opp til Suzukis eget slagord Own The Racetrack.

De nyeste GSX-R750 og GSX-R600 har ett helt nyttchassi design, en forbedret gassrespons, lavere utslipp og oppgitt til ca 10% lengrerekkevidde.

2011_GSX-R7501_1286963613_1286963693.jpg

Hjulavstandener blitt krympet med 15 mm, og har fått ett mer racingpreget chassis-geometri, fjæring ogbremser.

Dette gir deg som bruker en spennende kombinasjon av en enestående motorytelse, veldig lettkjørt, kompakt størrelse og enda mindre vekt på 190kg (8 kilo ned).

Den nye hjulavstanden på GSX-R750 er nå blitt til 1.390 milimeter, motoren er blitt dreid 3 grader for å redusere avstanden mellom den fremste akselen til svingarmpivoten uten å miste styre-geometrien, samtidig som at avstanden mellom fremhjulet og radiatoren er ivaretatt ved fullt styreutslag.

2011_GSX-R7502_1286963732_1286963746.jpg

Fordi hjulavstander er blitt kortere blir det enda enklere å ta svinger, man får også en kortere avstand mellom setet og håndtakene (blitt en anelse bredere) som gjør at flere kan bruke den, samt at dette forbedrer komforten når man kjører lengre turer.

Det er også gjort om litt på støpegodset som også å redusere vekten med litt over ett kilo, rammen er også blitt smalere slik at det blir enda enklere å flytte seg på setet når man er i svinger.

Svingarmen er også blitt 900 gram lettere pga av en annen måte å sveise på.

Den er også utstyrt med Engine Control Module (ECM) som gjør ledningsnettet enklere og lettere. Dette igjen driver Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV som er et avansert system som gjør at sykkelen gir en bedre gasskontroll, mykere kraftoverføring, lavere utslipp og som gjør at den bruker mindre drivstoff.

En automatisk Idle Speed Control (ISC) system som er kontrollert av ECM, leser av temperaturen og regulere luften inn til motoren som skal gi motorenoptimale forhold i kalde omgivelser.

En katalysator, eller en katalysatorkonverter, er bygd inn i eksoskammeret under motoren for å redusere utslippet ytterligere.

Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS) gir oss muligheten å bytte mellom A og B modus der A gir oss full pakke mens B er for mer moderat akselrasjon. Knappen finner du på venstre side av styret.

Både Suzuki GSX-R750 og Suzuki GSX-R600 kommer med Showa Big Piston Front-fork (BPF) opp ned fjærings system. Dengir enmer effektiv, mer nøyaktig og mer lineær demping. Dette er noe som kommer frem i sterke oppbremsninger, knappe svinger og gir deg som fører en bedre tilbakemelding. Her er det også spart en kilo siden denne type dempere er lettere.

Suzuki GSX-R750 og GSX-R600 er også utstyrt med 310 mm flytende bremserskiver i front,med Radial-festede Brembo helstøpte kaliptere og justerbare kontrollere. Fotpinnene kan reguleres i tre forskjellige posisjonen både horisontalt og vertikalt som gjør at nettopp du kan sitte bedre.

Innebygd lap-timer må vel også sies er et pluss.

Enda er det noe som kanskje burde nevnes men noe må du finne ut selv ;O))

2011_GSX-R_750Spec_1286963812_1286963825.jpg

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss