Vår faste motorsykkeltester, Tor Sagen, har igjen vært ute på reise, denne gangen i Italia, for å sjekke hvilken sykler som er verdt å prøve/kjøpe. Under kan du lese a hvilken mening han har av 2012 Moto Guzzi V7 Racer.

 

Tekst: Tor Sagen

 

Moto Guzzi lanserte sine V7-modeller på hjemmebane og Mandello del Lario, og den aller første av V7’ene jeg fikk for test, var selvfølgelig den spektakulære V7 Racer.

 

Denne ble lansert som en show-sykkel på Intermot i 2010, men er alt for spesiell til å forbli kun en utstillingsmodell. Når publikum maste om produksjon av den bestemte Moto Guzzi seg for å lage en liten serie på 150 sykler for salg – noe som viste seg å være litt for få. Nå, våren 2012, fikk jeg prøvekjøre sykkelen med produksjonsnummer 1400 – og den produseres fortsatt.

 

For min egen del ble det forelskelse ved første møte da jeg så sykkelen i Köln, så det er ikke sikkert testen min blir helt upartisk. I Mandell del Lario fikk jeg endelig min første kjøretur med «kjærligheten». Moto Guzzi hadde allerede oppdatert V7 Raceren med den nye 2012 V7 Standard som omfatter en stor oppdatering av motor – en oppdatering som er såpass omfattende at jeg nesten vil kalle den helt ny.

 

 

Blant annet er det nye sylinderhoder, lettere og bedre ventiler, nye sylindere, ny innsugsmanifoil, oppgradert girboks, nytt luftinntak og også andre typer tennplugger. Det skulle vel egentlig bli en helt ny motor det… Resultatet er mer moment på lavere turtall og en mykere avslutning av kraften mot turtallsperren. Ved kjøring rundt 2500-3000 omdr. er motoren like myk som varmt smør. Over 3000 omdr. er det noe vibrasjon, men den akselererer fortsatt mykt opp til turtallsperren på 6200 omdr. hvor ytelsen er 50 Hk. Motoren leverer alle sine 60 Nm allerede fra 2800 omdr.

 

 

De oppgraderte 2012-modellen får en ny bensintank med hele 22 liter kapasitet som skal holde til en kjørelengde på hele 500 km. Endringer i materiellvalg, har fått vekten ned med hele 5 Kg, og skal nå være 179 Kg «våt» uten bensin.

 

Vi kjører rundt Lake Como, og V7 Racer er en fornøyelse å sitte på. Styreimpulsene mottas noe mindre på Raceren enn på V7 Special og V7 Stone, noe som gir litt bedre stabilitet gjennom sving. V7 Racer skal være toppmodellen i V7-klassen og har et navn å leve opp til. Bedre stabilitet i sving er da og kanskje en selvfølge. Mitt eget chassis på ca 182 cm er noe i største laget for V7’ene, men det plager meg ikke nevneverdig. De oppgraderte demperne føles myk og er et kompromiss mellom sport og komfort. V7 Racer faller litt mellom stolene på oppsettet sitt da den ikke er like komfortabel som V7 Special og V7 Stone. Om man skal sammenligne den med noen andre av Moto Guzzis modeller, blir det i mine øyne kun Griso, som er noe i nærheten.

 

 

V7’ene blir Moto Guzzi sine versjoner av Sportser, og er av flere grunnen en god sykkel for både nybegynner og mer erfarne førere.

 

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss