2013 Bimota DB10 E B.motard test – Drømmemotard

Del:

2013-Bimota-DB10-Bmotard-TorSagen-1

 

Hvis det er reinspikka moro du er ute etter og intet annet, da skuffer ikke Bimota’s B.motard. Det er vanskelig å tenke seg en motorsykkel mer morsom enn denne.

 

Alle supermotarder er bygget for superb førerkontroll som igjen tillater galskap du bare kan drømme om på en superbike i samme hastighet. Bimota DB10 handler om ren presisjon.

 

2013-Bimota-DB10-Bmotard-TorSagen-2

 

Tekst: Tor Sagen Foto: TB1

Bimota DB10 er enkelt sagt en gategodkjent trimmet Ducati Hypermotard SP med MotoGP type håndbygd chassis. Frest aluminium er standard på en Bimota (samt på MotoGP racere) og sammen med både svingarm og ramme av gitterrørslaget, blir alt annet stusselig. Glem Ducati og KTM, distansen til de, blir det samme som mellom de og en budsjett offroader fra 90-tallet.

 

Jeg fant ett stykke Italiensk landevei med både nydelige svinger og olivenalleer men jeg måtte ikke vente så lenge før kjøreinntrykkene strømmet på. Allerede fra starten med kalde dekk merket jeg meg hvor mye respons som var tilgjengelig fra både chassis, innsprøytning og motor.

 

Med alt av nye motorsykler og Ride-by-Wire systemer i mente, er det rett og slett herlig å sette ut på en motorsykkel med perfekt innstilt konvensjonell gassspjeld som gir super kontroll direkte fra høyrehånda. Hvert muskeldrag i håndleddet resulterer i direkte og forutsigbar respons fra den store twinmotoren og en liten tvil til de tekniske fremskrittene setter seg fast i meg.

 

DB10 er av type motorsykkel som kjører ring rundt nesten alt annet i bytrafikken. Følsomheten er det store cluet når DB10 setter seg ned på bak-demperen under akselerasjon, og når deretter fremhjulet endelig kommer i kontakt med asfalten igjen, er det samme historie med fremdemperen som tar over kreftene og lufter bakhjulet akkurat til hjulet stopper på den hvite streken før trafikklysene. DB10 er uten tvil den mest attraktive pøbelen jeg har hatt gleden av å herje med. Rundt doble 320mm «wavy» bremseskiver klemmer Brembo radial bremser med enorm kraft dempet av en 50mm magnum Marzocchi gaffel. Dekkene er fra Continental i størrelse 120/70-17 og 180/55-17.

 

Det er i svingene DB10 hører hjemme mest, så lenge de er trange og tekniske. Setehøyden er morsk men her er det veldig enkelt å skyve seg frem eller tilbake for å overføre vekten dit det trengs inn eller ut av svingene. Fremover strekker setet seg godt over den 13,5 liter store bensintanken. Det vide styret gir veldig god kontroll og det er enkelt å holde seg fast under hard akselerasjon til tross for litt risting fra side til side. Chassiset er såpass lett at førerinput gir øyeblikkelige resultat og det mest vanskelige med DB10 er å tørke vekk det konstante gliset under hjelmen. Det gjør vondt i kjeven etter en stund!

 

2013-Bimota-DB10-Bmotard-TorSagen-3

 

Den 1078 kubikk store luftkjølte Desmo L-twinen med 2 ventiler per sylinder har mottatt Bimota behandling både i bensininnsprøytningen og i det spesiallagede Arrow eksosanlegget. Den gamle Ducatifavoritten har fått litt ekstra i alle de rette plassene. Den luftkjølte Desmo’n er nå dessverre utgått vare fra Borgo-Panigale fabrikken, så hvis du er ute etter den ultimate versjonen av DS1100 må du ut med lommeboka og handle fra Bimota (DB5-6, Tesi 3D eller DB10) så lenge det varer. I Bimotautgave yter motoren 98hk ved 7.750 omdr. og 103Nm ved 5.750 omdr. Du skal belage deg på mange timer og mye kronasjer hvis du vil oppnå samme resultat med en Hypermotard.

 

Mellomregisteret som jeg er fristet til å si starter fra tomgang (neida, selvsagt starter det ikke fra tomgang) er kraftig og dytter det hele fremover på en grom måte. Hvis du tømmer girkassen fra første til tredje gir det hjulløft hver gang. Her finnes det ikke slakk men hvis du ønsker å roe det hele ned skjer det også momentant i tilfelle du ønsker å unngå en flue eller noe.

 

Alt av deksler unntatt bensintanken (som er av plast) er laget av karbonfiber og til og med på noe så spartansk som DB10 B.motard, vil du finne karbonfiberdetaljer der hvor ingen kan se de. Dette er ren Italiensk perfeksjonisme og du må punge ut med €21.000 for moroa før avgifter. Her i England har jeg sett en, til akkurat den prisen inkludert avgifter så det er vel en liten mulighet til pruting, skulle du være i nød. Bimota DB10 er ikke for folk som tenker på hva annet de kan få for pengene. DB10 er for motorsykkel entusiaster litt utenom det vanlige.

 

Konklusjon
Høyst upraktisk er den, men samtidig en av de mest underholdende og presise jeg noen gang har testet. Det blir ikke mange mil i slengen men du risikerer pornografiske motorsykkeltanker hver gang du setter deg i salen. Hvis du er av typen som setter pris på hver eneste kilometer i salen så er faktisk DB10 usedvanlig mye motorsykkel for pengene og det er jo verdt noe. Dette er noe jeg meget gjerne ville hatt i garasjen.

 

+
Håndfrest chassis av GP-kvalitet, med kraftige bremser og støtdemping av høy kvalitet
Nydelig versjon av Ducati’s DS1100
Eksklusivitet

 


Vennene dine vil tro du er gal når du forteller at du kunne kjøpt en Italiensk superbike og en topp skinndress for samme prisen.
Høyst upraktisk

 

Comments Closed