2013 MV Agusta Brutale 800 test

Del:

cialis online

t/uploads/2013/01/2013_MV_B800_Test_1-670×445.jpg» alt=»» width=»670″ height=»445″ />

 

MV Agusta har etterhvert blitt en svært aktiv motorsykkelfabrikant. I løpet av kun ett år har MV lansert hele tre nye trippel modeller og en fjerde er på vei. Her tester vi MV Agusta Brutale 800 som er førstemann ut med 798 kubikk trippel rekke motor.

 

Tekst: Tor Sagen Foto: Gigi Soldano (Milagro)

 

Siste inkarnasjon i Brutale serien er intet mindre enn en Brutale 675 på steroider. 800 veier akkurat det samme som 675 men blir levert med 125 hestekrefter, som er 15 mer enn lillebror.

 

Alle gode ting kommer i tre som man sier og nå er trippel tilbudet fra Varese utvidet til F3 675, Brutale 675 og Brutale 800. Den fjerde trippelen som ble annonsert på EICMA showet i Milano, er rampemodellen Rivale 800 og da den får spesifikasjoner veldig nærme Brutale 800, kan denne testen ses på som en smakebit også på den modellen.

 

Brutale 800 har omtrent samme kjørestilling som Brutale 675 så det er støtdemping, dekk og motor som virkelig skiller de to.

 

 

Den 798 kubikk store rekketrippelen med kontra-roterende veivaksel har tydeligvis vært under parallell utvikling med sin mindre navnebror. Brukervennlighet er en av tingene som er viktig i Brutale serien men misforstå meg rett, Brutale 800 er fremdeles heftige saker. Motoren har en skikkelig MV Agusta racing følelse ved seg med en uvanlig høy trimmingsgrad. Kompresjonen på hele 13,3:1 er en grad hvassere enn Brutale 675 som har 12,3:1. Slaglengden på trippelen er økt fra 45,9 til 54,3 for å oppnå 798 turtallsvillige kubikk. Disse endringene utgjør en stor forskjell og særlig i dreiemomentområdet hvor maksimalt moment nås ved 8.600 omdreininger heller enn skyhøye 12.000 omdreininger slik som på 675 versjonen.

 

 

Brutale 800 har grunnet disse endringene i ett herlig mellomregister som starter ved 5.000 omdreininger. Akselerasjonen derfra og opp til rødlinjen er imponerende og følelsen av å sitte på en ekte racer er der og ikke skal vi glemme lyden som krydrer det hele. Motoren høres kraftig og potent ut allerede fra lave turtall for deretter å eksplodere i ett supersonisk crescendo forbi 8-9.000 omdreininger. Fremhjulet blir lettere enn en forløst sommerfugl og man skal vite hva man gjør dersom traction control er avslått.

 

Dersom man tenker at fremhjulet skal være plantet i asfalten til alle tider kan TC nivå 4 anbefales i starten for videre eksperimentering når man blir mer husvarm. MV Agusta tilbyr tre forskjellige kjøremoduser samt en fjerde modus man kan tilpasse selv.

 

Omtrent alle MV Agusta modellene egner seg fint til banekjøring men i Brutale serien starter det med Brutale 800 for meg. I tett trafikk letet jeg stadig etter strekker hvor jeg kunne åpne spjeldene litt mer, for denne motoren er full av underholdning. Det er svært lite av vibrasjoner å rapportere og Brutale 800 er like nett og solid satt sammen, som 675.

 

 

Brutale 800 har like mange hestekrefter (minus en) og mer dreiemoment enn F3 supersport modellen. Du trenger ikke være smarteste gutten i klassen for å forstå at MV også kommer med en F3 800 versjon i fremtiden og at det garantert blir en spennende supersport.

 

Den 6-trinnede girkassen er smidig og fin for skikkelig rask kjøring men litt småkranglete for sakte bytrafikk.

 

Denne Brutale modellen har fått bedre støtdemping enn 675 modellen i en 43mm Marzocchi gaffel og Sachs bakdemper. Disse komponentene er fullt justerbare og er antakeligvis alene verdt de ekstra €1000 over Brutale 675 modellen. Dekk med mye grep er på plass i Pirelli Diablo Rosso II i størrelse 120/70-17 foran og 180/55-17 bak. Det er verdt å nevne at disse dekkene fungerer veldig fint fra kjølige temperaturer slik det var i min desember test.

 

MV Agusta har enda ikke ABS bremser å tilby men dette vil komme etterhvert. Derimot så har Brutale 800 meget kapable Brembo radiale bremsekalibere med fire stempler hver seg. Gjennom den nye Marzocchi gaffelen fikk jeg mye feedback fra bremsene som er meget kraftige.

 

Chassiset er av letthåndterlig art, mens det også oppfører seg fint ved høye hastigheter. Faktisk er det akkurat samme ramme og svingarm som på både Brutale 675 og F3 og den større motoren veier akkurat det samme. Du trenger ikke være brutal med Brutale 800 for å få til kjappe nedlegg og kjøreegenskapene er en av de store fordelene med denne motorsykkelen.

 

Med en brutal ny trippelmotor, blir jeg slått av hvor lett det hele føles. MV Agusta har ikke spart på kruttet for å si det sånn.

 

 

Konklusjon

Prismessig har MV Agusta lagt seg på kun €1000 mer enn lillebror Brutale 675 og jeg kan garantere at Brutale 800 er mye mer motorsykkel enn prisen tilsier. Når det er sagt, skal det også sies at det er mye motor på lite vekt så jeg ville ikke vurdert Brutale 800 som noe annet enn ett alternativ til en tusen kubikker. Traction Control og kjøremoduser kan helt klart temme beistet litt men uten er Brutale 800 akkurat så brutal som jeg liker best. Lenge leve Brutale modellen!

 

+

800 kubikk trippel motor er rett og slett veldig mye moro

Flotte kjøreegenskaper

Bedre støtdemping enn lillebror 675

 

Litt keitete girkasse ved sakte normal kjøring

 

 

 

Comments Closed