2013 MV Agusta F3 800 test Misano – En heftig 800 for deg mellom barken og veden

Del:

Test-2013-MV-Agusta-F3-800-static-1

 

Etter å ha opplevd enorm suksess med sin F3 675, var tiden inne for å lansere en heftigere 800 kubikk versjon. MV Agusta har klasket på 125 kubikk og 20 ekstra hestekrefter som, til sammen utgjør 148 hestekrefter.

 

Etter hele fem 30 minutters sesjoner på Misanobanen, kan undertegnede meddele at her går det unna i svingene.

 

Tekst: Tor Sagen Foto: Milagro

 

Ved første sesjon blir jeg tildelt en semisort matt F3 800 som jeg håper går like fælt som den ser ut. Vanskelig er den som blir skuffet etter en tur på en MV Agusta og jeg er slett ikke av den vanskelige typen.

 

Test-2013-MV-Agusta-F3-800-static-2

 

Ergonomien er sportslig og perfekt for heftig svingkjøring på Misano som ligger nord-øst i Italia like ved San Marino. Nydelig vær, dekkvarmere og Pirelli Supercorsa dekk, gjør at her kan det gasses med en gang og det er akkurat det jeg gjorde. Jeg stiller inn traction kontrollen til nivå to, som er en moderat banesetting når det er fine forhold og kjørecomputeren stiller jeg til S for sport.

 

Etter ett par runder øker jeg hastigheten og nyter etterhvert hvor enkel F3 800 er å kaste fra side til side. F3 800 er virkelig en skikkelig racer og befinner seg i omtrent akkurat det samme chassiset som F3 675, men med mer hestekrefter enn en Moto2 racer.

 

Hestekrefter er det altså masser av og ved 6-6.500 og over 12.000 omdreininger leverer F3 800 hele 30 hestekrefter mer enn 675. Dette betyr ett mye kraftigere mellomregister som virkelig skyver F3 800 fremover mer som en 1000 kubikker, enn en 600. Med full akselerasjon ut av sving 6 fikk jeg en skikkelig tankslapper i tredjegir, som gjorde at jeg reduserte hastigheten ut der litt og giret opp til fjerde tidligere enn optimalt. Styredemper er ekstrautstyr og skal du mye på bane, er en styredemper sterkt å anbefale. Når du makser tredjegir, holder du rundt 180 km/t og da er det ikke så artig med krøll foran.

 

Den nye 798cc trippe motoren yter som sagt 148hk ved 13.000 omdreininger og 88Nm ved 10.600 omdreininger. I forhold til F3 675 er det spesielt det ekstra dreiemomentet som kjennes godt. Stemplene og stempelhodene er nye i forhold til 675 modellen og grunnet lengre slag, er rådene litt kortere. Veivakselen er også ny og i det hele hevder MV Agusta, at F3 800 motoren er mer effektiv ved alle turtall. Lyden av motoren kan vel bare beskrives som rå og veldig sportslig. Ved fullt pådrag ned en av de korte Misano slettene, er det ikke mye som slår F3 800 sonisk. Per sylinder yter F3 800 like mye som F4 RR som har 200 hk men F3 800 veier 17 kilo mindre, som er enormt mye i denne sammenheng. En fører som veier 70 kilo, vil med andre ord ha en F3 800 (0,6hk/kg*) som nærmer seg voldsomt en fører på 90 kilo på en F4 RR (0,71hk/kg*) i vekt/effekt forholdet. Kompresjonen er også økt fra 13:1 til 13,3:1.

 

Transmisjonen nyter godt av MV Agustas Electronically Assisted Shift system men den første modellen jeg testet, ville ikke veldig villig opp fra tredje til fjerde gir. Jeg valgte en annen F3 800 ved neste pass og her var det ikke problemer i det hele tatt. Jeg fikk til og med prøve med Quickshifteren av ett pass, da føreren før meg hadde slått den av. Det er best å kjøre på bane med quickshifter, er alt jeg har å si om den saken.

 

Test-2013-MV-Agusta-F3-800-Misano-Action-1

 

Ny slureclutch er på plass og det hjelper godt ved hard bremsing fra femte til andre gir. Nytt på F3 800 er også Brembo Monobloc bremser og fordelt på akkurat samme vekt som F3 675 (173kg), stopper det med heftig kraft der det trengs. Hard bremsing er det som tærer mest på kreftene mine på en banedag og med ett rimelig jevnt lag av førere, er det stort sett eneste måte å komme seg forbi en av dem også. Marzocchi gaffelen tar imot kreftene med riktig følsomhet og jeg har stor tillit til fronten fra første sving. Bakdemperen fra Sachs har noen små endringer for å håndtere de ekstra hestekreftene men er ellers akkurat lik den som sitter på 675. Chassiset ellers er stabilt, bortsett fra hoderistingen som nevnt tidligere som en styredemper ville fikset.

 

Test-2013-MV-Agusta-F3-800-Misano-Action-Tor-1

 

Enkelt å kjøre raskt, er ett stikkord med F3 800 og den har verken for mye eller for lite effekt. Det er en finfin balanse mellom ett lett chassis og nok krefter slik som vi har vært vant til med Suzukis GSX-R750 modell gjennom årene. Når det gjelder kjøremodus, er det litt å velge mellom og på banen testet jeg både Sport og Normal modus hvor jeg foretrekker N da gassresponsen er ganske aggressiv i S modus. Jeg foretrakk førstegir i de to svingene det passer, med både første og andre og da er det fint med litt dreiemoment kontroll i tilfelle førerfeil. Jeg kjørte også runder uten traction kontroll og på denne dagen på Misano med heftig grep og fine forhold, var det bare moro men jeg kjørte flest pass med TC satt til nivå en, som var perfekt for dagen. Traction kontrollen har også ett customnivå hvor man etterhvert kan stille inn helt perfekt for fører og bane. Skal man helt opp til nivå åtte må det vel være fordi det snør vil jeg tro. Man kan nå skifte TC nivåer under kjøringen men dette ga jeg helt opp, da det er håpløst å treffe knappene ordentlig med hansker slik MV har designet det nå. Her er det rom for en liten forbedring.

 

Når det gjelder rampekjøring er det ikke akkurat vanskelig å lufte fremhjulet litt men etter litt løft kommer fronten brått og kjapt, så her trengs litt tilvenning for de fleste. I kjapp banekjøring sammenheng, er det enkelt å justere fart midt i svingen eller når det trengs for å kjøre forbi eller unngå en annen fører. Jeg gir F3 800 tommelen opp mens jeg skraper kneet i asfalten og avslutter med en wheelie.

 

I videosnutten under på nærmere 20 minutter forteller Tor Sagen ALT om den, gir deg muligheten til å «være med på banen», et intervju med Giovanni Castiglioni og teknisk prat med Brian Gillen.

 

 

 

Konklusjon
Jeg innrømmer gladelig at jeg begynte å sikle vilt da jeg først hørte om 800 prosjektet i F3 675 chassiset, for etter Brutale 800 testen min, visste jeg at en F3 800 ville være heftige saker. På Misano banen kom beviset og jeg siklet ikke forgjeves, for dette var mildt sagt moro. Jeg kan innbille meg at F3 800 antakeligvis ikke er den beste gatemotorsykkelen, da den ikke er så myk som en av de fire Japanske sportssyklene og kanskje litt aggressiv for noen. For meg raser allikevel F3 800 rett opp blant de to-tre absolutte topp alternativene av alle R-syklene som jeg kunne tenkt meg å eie uansett kapasitet. Keitete transmisjon på enkelte av testsyklene, samt fravær av styredemper trekker ned men alt annet er bare ren glede. Enda en god grunn til å kjøre trippel og F3 800 er en vinner.

 

+
800 trippel kubikk med heftig effekt er ikke feil
Ett herlig chassis
Perfekte bremser
Er ikke F3 800 litt fin å se på?

 


Tidvis trøbbel med giring
Trenger styredemper for de som trives over 12.000

* Effekt delt på tørrvekt pluss fører

 

 

Comments Closed