2013 MV Agusta F4 og F4 RR førsteinntrykk

Del:

 

En fin januar dag fikk jeg teste 2013 utgavene av MV Agusta F4 og F4 RR på Ricardo Tormo banen i Valencia. Begge motorsyklene var utstyrt med nye elektroniske godsaker som gyroskoper til traction control systemet, quickshifter og mer.

 

Av Tor Sagen/Foto av Milagro

 

F4 RR er det ubestridte flaggskipet til MV Agusta og nytt av året er elektronisk styrt støtdemping og styredemper fra Öhlins komplett med dedikert Öhlins ECU. Dette betyr at du kan justere alt bortsett fra forspenning direkte fra instrument panelet.

 

MV Agusta har også økt turtalltaket til hele 14.000 omdreininger og hele 201 hestekrefter er tilgjengelig ved 13.600 omdreininger, mens standard og R modellen må nøye seg med «bare» 195 hk ved 13.400 omdreininger.

 

Begge F4 modellene er voldsomt spenstige over 9.000 omdreininger men F4 RR er nok i sin egen klasse. Her er det enormt med elektronisk RAM under dekslene men det blir verre med de små grå under hjernebarken min som må jobbe intenst for å følge med grunnet heftig fart. Over 10.000 omdreininger skjer ting utrolig fort og akselerasjonen er meget spenstig for å si det mildt.

 

F4 er selvsagt ikke den mest komfortable motorsykkelen i verden og det er vanskelig å gjemme seg for vær og vind da jeg ikke får skjøvet meg bakover nok. På Valencia banen er dette ikke så viktig da det med unntak av en lang slette kun går i herlige og raske sving partier. 201 hestekrefter skjærer enkelt gjennom vind muren selv med fører full av juleribbe.

 

Standard versjonen som kun kalles F4 kommer med Marzocchi gaffel og Sachs bakdemper som også oppfører seg finfint og du skal være en svært habil fører for å virkelig utnytte fordelene hos F4 RR hvis rundetider står på spill. 195Hk versjonen av rekkefireren er fremdeles en av de heftigste i segmentet og du må nesten opp i det helt øverste tur-talls sjiktet før du merker forskjellen.

 

Med helt ny traction control og ett sett med Pirelli Diablo Supercorsa SP inkludert det nye 200/55 bakdekket var det veldig mye grep selv med lav TC setting.

 

Begge F4 modellene jeg testet er fantastiske sportssykler og perfekte for bane kjøring. Hardere og raskere enn de fleste men ikke lett å bli vant til. Mer i min fulle test.

 

 

 

Comments Closed