2014_Aprilia_Tuono_V4R_ABS_launch_Tor_1

 

En av de heftigste nakensyklene på markedet har nå fått første seriøse oppgradering siden 2011. Mer komfortabel, kraftigere 170 hesters V4, heftig elektronikk og siste generasjon race ABS er stikkordene.

 

Tekst: Tor Sagen Foto: Milagro

 

Siden mange gjerne velger en naken sportsykkel fordi de ønsker bedre komfort enn en superbike som RSV4, har Aprilia gjort en del endringer på Tuono V4R for å tilfredsstille disse. Mykere standard støtdemping og ett bedre mer komfortabelt sete kom først. Deretter har Aprilia også montert en større bensintank a 18,5 liter med bedre grep for knærne ved sving kjøring.

 

Ute på en våt San Martino del Lago bane i nord Italia satte jeg pris på den ekstra komforten. Vi testet med Pirelli racing regndekk som igjen tillot bruk av traction control som om det var en tørr dag på gate dekk. Men først startet jeg med mye TC for å føle meg rundt den nye banen. Det fungerte dårlig for meg, så jeg reduserte kjapt til nivå to som var bra både for følelsen av grep og fremdrift.

 

De nye ABS bremsene kan justeres til tre forskjellige nivåer, samt at de kan slås av. Selv om det var en regnvåt dag på banen kjørte jeg med Track setting på ABS bremsene da regndekkene fra Pirelli ga plenty med grep.

 

Banen har en 950 meter lang slette som var langt nok til å nå sjette gir og seriøse hastigheter med Tuono V4R ABS. Her snakker vi om en 250-260km/t før hard bremsing. Delvis på grunn av regndekkene opplevde jeg en del ustabilitet når jeg dro motoren helt opp til rød-merkingen ned sletta. Derfor begynte jeg å gire opp tidligere, mellom 10-11.000 omdreininger for å unngå dette problemet. Det var kun på den lange sletta dette skjedde og overalt ellers var det full pupp som vanlig. Toppmodellen RSV4 Factory ABS oppførte seg eksemplarisk ned sletta med bedre høyhastighets stabilitet selv med regndekk.

 

2014_Aprilia_Tuono_V4R_ABS_launch_Tor_2

 

Til tross for den lange sletta var det den korte start/mål sletta som ga de heftigste bremseøyeblikkene. Her kunne jeg teste race ABS bremsene til det fulle og med tanke på at det var vått ble det en ganske fin og realistisk test med unntak av heftige regndekk selvsagt. Nye aprilia Tuono V4R ABS har helt nye bremsekalippere og det aller siste av ABS teknologi som inkluderer sensorer som måler hastighet på begge hjul og differansen i mellom som tillater systemet å kontrollere bakhjulsløft under hard bremsing. Selv klarte jeg å havne i grusfella etter å ha bremset litt optimistisk sent. Jeg var rett og slett ikke sikker på om jeg ville knekt Tuono’n litt for raskt inn i den våte venstresvingen og valgte heller å treffe grusfella oppreist på to hjul heller enn risikoen for å havne der sideveis på ræva. For å komme meg ut på banen igjen måtte jeg skru av TC helt og Tuono på regnværs dekk er jommen ikke helt feil offroad. Bremsene er uansett upåklagelige og veldig kraftige. Det som er fint med race ABS, er at de slår ikke ut negativt og forstyrrer ikke føreren så mye som eldre systemer. Algoritmene i Bosch 9MP systemet fungerer utmerket og vil være en klar fordel for gatekjøring.

 

Noe av det mest positive med oppgraderingen har skjedd med V4 motoren som sitter i Tuono V4R ABS. Motoren har blitt trimmet opp, og ned samtidig, ved at både hestekrefter og dreiemoment er økt, mens alt skjer ved lavere turtall enn før. Det er jo drømmeoppgraderingen for motor fantaster og mellomregisteret er nå bedre enn noensinne. Tuono V4 motoren produserer nå 170 hestekrefter ved 10,500 omdreininger og 111,5Nm ved 9,500 omdreininger som lover godt for gatekjøring.

 

Tuono V4R ABS føles nå fyldigere mot toppeffekten og det er mer moment mye tidligere enn før. Dette gjør Tuono til en bedre gate motorsykkel da man kan ha det mer morsomt uten å bryte alt som er av trafikk regler. Forgjengeren var satt opp veldig likt som RSV4, som gjorde den litt vel stram til det den skulle være best til, nemlig gatekjøring. V4 motoren kommer nå skikkelig til sitt ess, uten å måtte ta en tur på banen for å finne ut hva den er god for. Her kan vi si at V4 motoren leverer det beste fra forskjellige verdener i det at den nærmer seg mer det en V-twin kan gjøre samtidig som det er toppeffekt som en rekkefirer. Når det gjelder bakhjulskjøring, har Tuono V4R ABS wheelie control og når den er slått av, drar nye Tuono lettere og mer kontrollert på bakhjulet enn før. Med wheelie control på, lander Tuono en wheelie med største respekt for fremgaffelen.

 

Svingegenskaper var alltid en av Tuono’s beste egenskaper og 2014 modellen er intet unntak da den fremdeles arver akkurat det samme chassiset som du finner i RSV4. Det høye styret og forbedret ergonomi, setter virkelig føreren i høysetet og gjennom svingene er det bare å brekke ned eller opp ettersom man føler det. Med en Tuono kan man greit holde følge med en fører av samme kaliber på en superbike bortsett fra på en langslette da superbike’n vil dra unna.

 

Aprilia Tuono V4R ABS

 

 

Tuono mot RSV4

 

Det er jo selvsagt ingen tvil om at det er RSV4 Factory ABS som er raskest med sin 184 hesters V4 og sportslige ergonomi. RSV4 Factory er også mer stabil i høy fart med en høyere toppfart. Når det er sagt, så skal det sies at Tuono V4R ABS scorer veldig høyt på ren morofaktor og det er vel derfor folk tar en banedag er det ikke? Tuono V4R ABS er en av de beste nakne motorsyklene som også gledelig tar en banedag, samtidig som den tar deg relativt komfortabelt hjem igjen etterpå. For noen er det kun en ekte superbike som duger og da er RSV4 Factory ABS av det aller beste og den vil aldri skuffe, fordi den er av de raskeste og kjapp-håndterlige motorsyklene som finnes. I 2014 får du akkurat samme aPRC pakke i Tuono, som du får i RSV4 og det øker sikkerheten og antakeligvis hastigheten på bane også. Tuono er litt mer rock ‘n roll og fungerer bedre på vanlige veier uten det alt for store kompromisset og derfor velger jeg Tuono V4R ABS.

 

 

Konklusjon

Tuono V4 motoren anno 2014 har ett rikere midtregister og det er virkelig det jeg merket meg som den beste oppgraderingen. Selvsagt er det fint med ABS og mer komfortabel kjørestilling men dette med ABS bremser kan man forvente seg fra hver nye motorsykkel nå selv om Aprilia systemet er meget avansert og gir ekstra verdi. Større bensintank er alltid bra og brukervennlig. Høyfartsstabiliteten var ikke like bra som på RSV4 og det var kanskje som forventet og regnværsdekkene hjalp ikke. 2014 Aprilia Tuono V4R ABS er uansett god verdi for pengene og vil gi mange smil til den som velger Tuono.

 

+

V4 motoren skuffer aldri

Neste generasjon ABS bremser

Chassis og ekstra komfort

 

Høyfarts stabilitet

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss