2014 MV Agusta Brutale 800 Dragster.

2014 MV Agusta Brutale 800 Dragster.

 

Den mest brutale «Brutale» til dags dato har samme tresylindrede motoren som Brutale og Rivale 800. 125 hestekrefter, ny sittestilling og et fett 200-bakdekk gjør den til den en av de slemmeste Agustaer noen sinne.

 

TEKST: Tor Sagen 

FOTO: Milagro

 

Ja, Dragster er slem, og spesielt var den slem mot meg da vi testet den på regnvåte landeveier og opptørkende bane i det sydlige Frankrike. Jeg mistet og reddet fronten på landeveien, og mistet hele Dragsteren i en sving på Paul Richard-banen senere på dagen.

 

Ergonomi

Dragster 800 har en litt krampaktig seteposisjon som er relativt komfortabel for rolig landeveiskjøring, men som setter noen begrensninger for aktiv kjøring. Med en sittehøyde på 811 mm er den relativt lik den vanlige Brutale. Avstanden til det justerbare styret er nesten perfekt, og det er lett å justere selv, slik at det passer deg optimalt.

Styret gir deg god kontroll, og muliggjør raske retningsendringer. Fronten er mer stabil enn på den litt mindre agressive Brutale 800, og bak sørger det fete 200-dekket både for stabilitet og nok grep.

 

Styret er justerbart. En funksjon flere produsenter burde skjele til.

Styret er justerbart. En funksjon flere produsenter burde skjele til.

 

ABS og Traction

Vi testet sykkelen på glatte og kalde franske fjellveier – ideelt for å teste både ABS og traction control, men en utfordring for å teste svingegenskaper, for å si det mildt. Det var rett og slett umulig å få nok varme inn i dekkene av merket Pirelli Diablo Rosso II. Så jeg konsentrerte meg om ABS og komfort.

ABS-bremsene har to forskjellige innstillinger, og kan også slås helt av. Brembo-bremsene er kraftfulle, og ABS-systemet jobber nesten umerkelig og presist, og så lenge underlaget ikke er alt for glatt, merker man knapt at det jobber. Du skroller deg gjennom og justerer ABS med knapper på venstre styrehalvdel. Knappene er litt små, så det er litt tungvint å foreta justeringer med hansker på.

 

Motor

Den tresylindrede motoren med 125 hester er relativt aggressiv og liker høyt turtall. Det er likevel nok bunndrag til at den virkelig skiller seg fra den mindre 675-motoren som MV også lager. Personlig foretrekker jeg 148-hesters versjonen i F3, men Dragster fremstår aldri som undermotorisert. Motoren reagerer lynraskt på gass og akselerasjonen er imponerende for en sykkel på denne størrelsen. En quick shifter hjelper godt til. Av en totalvekt på 167 kilo, er kun 52 kilo selve motoren.

 

Konklusjon

Jeg gir Dragster 800 pluss for kjøreegenskaper, en spennende motor, gode ABS-bremser og et fett utseende. Minus får den for et for lite sete, og for at det er vanskelig å justere ABS og Traction Control med hansker på.

 

Dragster er mer rampete enn sine kusiner Brutale og Rivale, mener Tor Sagen.

Dragster er mer rampete enn sine kusiner Brutale og Rivale, mener Tor Sagen.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss