2015: GODT ÅR FOR MC-BRANSJEN

Del:

 

modeller 2

 

Fjoråret ble et veldig godt år for landets MC-bransje. De fleste merkene opplevde tildels betydelig salgsøkning.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Mye av salgsøkningen må nok tilskrives regjeringens avgiftskutt som skjedde ved overgangen fra 2014 til 2015. Men også at det i fjor kom en rekke både spennende og prisgunstige modeller på markedet.

 

YAMAHA TOPPER

Det er Yamaha som troner øverst på statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over nyregistrerte tunge motorsykler i 2015. Totalt 795 Yamahaer ble levert ut til norske motorsyklister i fjor. Dette er en betydelig økning fra 2014, hvor Yamaha solgte 446 tunge sykler på skilt. Økningen er på hele 78,3 prosent. Yamaha har også et godt grep om markedet for lette motorsykler, og solgte mer enn dobbelt så mange lette sykler som nummer to på lista – Honda.

 

BMW NUMMER TO

BMW plasserte seg på en komfortabel andreplass på OFVs liste. De solgte 679 sykler i 2015, mot 510 året før, og noterte seg med det for en økning på pene 33,1 prosent.

 

RYKKET FRA HONDA

Både i oktober, november og desember har Harley-Davidson vært det merket som har solgt flest nye motorsykler. Totalt leverte Harley-Davidson ut 564 motorsykler i 2015, mot 462 året før. Det betyr også at de kapret tredjeplassen på salgsstatistikken foran Honda. «Big Red» kunne notere seg for 551 solgte i fjor, mot 383 året før. Det er en økning på respektable 43,9 prosent.

 

ØKER MEST

Det er likevel Ducati som kan smykke seg med tittelen «Øker mest av de største» i 2015. 372 tunge sykler ble levert ut. I 2014 var tallet 120. I følge OFV er dette en økning på hele 210 prosent.

Men når rett skal være rett: Det er faktisk Zero Motorcycles (elektriske) som har den prosentvis største fremgangen av alle. De solgte 23 motorsykler i fjor, mot bare fire i 2014. Opp 475 prosent, med andre ord.

 

Comments Closed