HELT VILT: Ninja H2R med rundt 300 hestekrefter.

HELT VILT: Ninja H2R med rundt 300 hestekrefter.

 

Selv blaserte motorsykkeljournalister fikk hakeslipp da Kawasaki lanserte sin Ninja H2R i dag. Villdyret har 300 hestekrefter.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Motoren er på «bare» 998 cc og er en vanlig rekkefirer. Helt til den fikk selskap av en supercharger – en liten jævel av en turbin, rett og slett.

 

TO VERSJONER

Ninja H2R er langt på vei et pilotprosjekt for Kawasaki. Da de startet på prosjektet var målet todelt: Å lage en motorsykkel med vanvittig akselerasjon, og å se om de klarte å presse ut rundt 300 hestekrefter. Det har de oppnådd. H2R er en ren banesykkel. Gateversjonen – H2 – lanseres på EICMA-messen i Milano senere i år.

 

KJENDIS: Superbike-verdensmester Tom Sykes dukket opp, og fortalte blant annet at han kjører en Versys på gaten...

KJENDIS: Superbike-verdensmester Tom Sykes dukket opp, og fortalte blant annet at han kjører en Versys på gaten…

 

SAMARBEID

Under dagens pressekonferanse understreket Kawasaki-direktørene flere ganger at H2R (og H2) er et samarbeidsprosjekt mellom konsernets mc-divisjon, turbindivisjon (ja, de har visst en slik) og flydivisjonen. Sistnevnte har jobbet hardt med sykkelens aerodynamikk. Den er blant annet utstyrt med flere finner for å bedre marktrykket.

 

KRUTTPAKKE: 4 sylindre, 998 cc, 300 turbindrevne hester.

KRUTTPAKKE: 4 sylindre, 998 cc, 300 turbindrevne hester.

Facebook-kommentar