AUDA, BMW!

Del:

 

Det amerikanske magasinet Consumer Reports har undersøkt hvilke motorsykkelmerker som tilbringer minst tid på verkstedet. Resultatet er kanskje noe overraskende. I alle fall for noen.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Som navnet tilsier er magasinet forbrukerrettet. De har spurt over 11.000 motorsyklister (med drøyt 12.000 motorsykler) en rekke spørsmål for å finne ut hvilke merker som har færrest – og flest – feil i løpet av de første fire driftsårene. Resultatene er interessante.

 

GODT FORNØYD

Som de fleste som kjører motorsykkel vet godt, handler motorsykler vel så mye om følelse, som om fornuft. Dette har Consumer Reports også tatt høyde for, og spurt amerikanske mc-eiere hvor godt fornøyd de er med akkurat sin motorsykkel. Her vinner nå nedlagte Victory, med en kundetilfredshet på 72 prosent. Honda følger hakk i hæl med 70 prosent tilfredse kunder. De øvrige merkene havner godt bak Victory og Honda.

 

MINST PÅ VERKSTED

Det motorsykkelmerket som i USA befinner seg minst på verksted – i alle fall i følge denne undersøkelsen – er Yamaha. Ikke overraskende får «stemmegaffelmerket» tett følge av Honda, Suzuki og Kawasaki. De fire japanske merkene er relativt langt foran sine amerikanske og europeiske konkurrenter. Også her er det Victory som kommer best ut av de «nest beste». Mens «fetter» Harley-Davidson befinner seg på verksted mer enn dobbelt så hyppig som f.eks Yamaha.

 

UFFDA, BMW

Statistikken fra Consumer Report er hard lesing for eiere av europeiske motorsykler. Antall sykler med feil i løpet av de fire første leveårene angis i prosent. Jo lavere tall, jo bedre, med andre ord:

Yamaha – 11 %

Suzuki og Honda – 12 %

Kawasaki – 15%

Victory (nedlagt) – 17 %

Harley Davidson – 26 %

Triumph – 29 %

Ducati – 33 %

BMW – 42 %

 

Comments Closed