Denne avtalen setter fart i Yamahas elektriske motorsykler

Del:

Snart har alle store fabrikanter et elektrisk alternativ på gang. Nå er det mye som tyder på at Yamahas tidligere konseptstudier begynner å nærme seg masseproduksjon.

Det er motormagasinet gearheads.org som melder dette, og de har fanget opp at Yamaha har inngått en avtale med den japanske byen Saitama City, som handler om leveranser av sykler og infrastruktur som skal legge til rette for elektriske motorsykler.

Allerede i 2013 presenterte Yamaha to elektriske  konseptsykler: PES 1 og PED 1. De fremstod som innovative modeller, men siden ble det relativt stille.

To år senere, i 2015, dukket det imidlertid opp to reviderte versjoner av syklene med nye overflater og en uttagbar batteripakke, som gjorde det mulig å sette inn et nytt batteri. Dette kompenserte for den ulidelige ladetiden.

Så da var det vel klart for produksjon? Nei da. Det ble stille igjen.

Men nå skjer det ting: Avtalen med Saitama City –  E Kizuna – tyder på at syklene er på vei fra tegnebordet til produksjonen.

Samarbeidsprosjektet promoterer elektriske motorsykler og samarbeid med lokale virksomheter. Etablering av et nettverk med ladestasjoner og muligheter for å bytte batterier er også en del av det nye konseptet.

Siden Yamaha ikke har noen andre elsykler på tegneblokka (bortsett fra scooteren E-Vino) er den kvalifiserte spekulasjonen at det er PES 1 og PED 1 dette handler om. Det er liten tvil om at et forpliktende samarbeid med en hel by, kan bli et glimrende utstillingsvindu for Yamahas elektriske produkter.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *