Man kan jo alltids si at 2010 Bimota DB6 er en eksotisk versjon av Ducati Monster 1100, siden begge motorsyklene deler en 1100 kubikk luftavkjølt Ducati og har en standart sittestilling. 2010 Ducati Monster 1100 veier ca 177 kilo ved tørrvekt og gir «beskjedne» 90 hk. Ac: Mona Forsnes

Selvfølgelig har Bimota hentet ut essensen i monsteret og har dratt den lengre i så måte. De laget sin versjon av den og 2010 Bimota DB6 Delirio ble til. Den hadde samme vekt og like mye krefter som Monster men den ga et mye større inntrykk visuelt sett.

Det holdt ikke med å utbedre utseende for Bimota, de måtte prøve å slå Ducati på flere måter og slik ble Bimota DB6R til. På den klarte de å slanke vekk ti kilo og presset ut 95 hk i stedet. Hvorfor stoppe der, tenkte de sikkert og fortsatt å presse ned vekten og nå oppstod Bimota DB6 Superlight.

De byttet ut tungt metall med karbonfiber på rammen, gafler, svingarmen og annet snadder. På denne måten har de slanket den enda mer og den nye vekta er nå på 157 kilo. Som gjør den til en imponerende maskin både visuelt og mekanisk. (Rykter sier at da de fikk tak i en 1100 DS, klarte de å senke vekten med enda tre kilo).

Når man legger til dette, sammen med den fra før imponerende spesifikasjonene på sykkelen, skulle vel den være klar for MotoGP?

Bimota-DB6-Superlight_1268387426_1268387455.jpg

På nettsidene til Omnimoto kan du se flere bilder av den.

Kilde: OmniMoto viamotorcyclespecs.co.za/