BIMOTAS NYE TESI 3D RACE CAFÉ

Del:
EICMA 2015 180
TESI: Mange skuelystne gransket Bimotas Tesi 3D Race Cafe på EICMA-messen i Milano.

 

Tross økonomiske vansker fortsetter Bimota å gå sine egne veier. Vi ser nærmere på 2016-utgaven av Tesi.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Men først en aldri så liten historietime om dette italienske merket som ble startet fordi grunnleggerne mente datidens rammekonstruksjoner var alt for dårlige.

 

RIMINI

Bimota ble grunnlagt i Rimini i 1973 av tre menn: Valerio Bianchi, Giuseppe Morri, og Massimo Tamburini. Selskapets navn er en sammensetning av de to første bokstavene i hver av grunnleggernes navn; Bianchi Morri Tamburini. De tok motorer fra andre fabrikanters toppmodeller, og bygget dem opp rundt egendesignede chassier. Om noen kjenner igjen navnet Massimo Tamburini, så ja, det er han som også står bak ikoniske motorsykler som Ducati 916 og MV Agusta F4.

 

TESI 3D

PÅ EICMA-messen i Milano i november i fjor viste Bimota frem sin nyeste versjon av den navstyrte modellen Tesi – som denne gang kommer i en caféracerutgave med navnet 3D Race Café. Bimotas tekniske løsninger vekker alltid oppmerksomhet og interesse hos motorinteresserte, selv om det ikke gir seg samme utslag på salgsstatistikkene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

EICMA 2015 181
BIMOTA: Slik ser Tesi 3D Race Cafe ut i fronten.

 

DUCATI-MOTOR

Motoren er en modifisert utgave av den som sitter i Ducatis nye Scramblere – altså en tosylindret på 803 kubikk. Motoren henger i to utfreste «sideplater» som danner rammen. Her er også de to svingarmene festet – en til bakhjulet og en til framhjulet. Svingarmen til framhjulet sitter på sykkelens høyre side, mens baksvingen sitter festet på venstre side. Den har to kraftige Öhlinsdempere – en foran og en bak.

 

KARBON

Innfestingen til de to Öhlinsdemperne gjør forøvrig at såkalt «ride hight» kan justeres med millimeterpresisjon: 9,5 millimeter foran og 14 millimeter bak.

Unikt for denne utgaven av Tesi er at begge svingarmene er i en spesiell type karbon hentet fra romfartsindustrien. Det er ikke billig teknologi, men skal spare vekt.

 

EICMA 2015 189

 

Comments Closed