BMW D1200R

Del:

Denne “BMW” som er konstruert og bygd av Pablo Gonzalez de Chaves og Carlos Beltran må sies å være noe avd et mere spennende prosjekter som vi har kommet over.

I utgangspunktet startet de med en standard BMW R1200R, som er blitt bygd om til en helt ny sykkel.

Pablo Gonzalez de Chaves er Master of Sciens som motorsport ingeniør og har tidligere blant annet jobbet med Lamborghini og også være med på utviklingen av en eletrisk scooter.

Prosjektet med D1200R startet med at de fikk ideen om å både gjøre den originale R1200R bedre og gi den en annen look. De tok en original R1200R stappet full av sensorer og måleutstyr med på bane hvor de samlet alle nødvendige data for prosjektet.

Derfra gikk turen til å skissere på papir mulige forbedringer av sykkelen, hvor skisser ble overført til Photoshop og tilslutt over i CAD-program for re-design i 3D av den originale R1200R til D1200R. 3D-modellen var helt nødvendig for at de skulle kunne få laget de nødvendige delene som måtte til får å få virkeliggjort prosjektet til en kjørbar sykkel.

d1200r_08_1224718136_1224718552.jpg

3D-CAD tegning av prosjektsykkelen på et tidlig stadium

Rammen til D1200R er av aluminium og frembremsen er hentet fra en Buell XB12. Alle lys er selvsagt LED-teknologi.

d1200r_09_1224718136_1224718415.jpg

Den helt ny-konstruerte framgaffelen har demper med design fra Foale & Parker og er en helt åpen konstruksjon som ikke er pakket inn i plastikk-kåpe. Designet av framgaffelen er svært spesiell og bidrar til det meget spesielle sluttresultatet på en svært positiv måte.

d1200r_02_1224718136_1224718713.jpg

Baksving, motor og kraftoverføring er original fra R1200R men de har skiftet ut bakdemper til Öhlins og eksosen til en Akrapovic anlegg.

d1200r_01_1224718135_1224718834.jpg

d1200r_03_1224718135.jpg

d1200r_06_1224718136_1224719136.jpg

d1200r_04_1224718136.jpg

d1200r_05_1224718135.jpg

Resultatet er ikke mindre enn imponerende! Noe for BMW å starte produksjon av? Hva mener du?

Comments Closed