BMW S1000RR endelig avduket

Del:

Endelig er gateutgaven av BMW sin superbike avduket, og de teknikse harde fakta er 193 Hk, 112 Nm og 183 Kg tørrvekt.

Det var i forbindelse med helgas SuperBike-runde at Troy Corser avduket gateutgaven av 2010-modellen BMW S1000RR.

Fasiten er svært lik den utgaven vi viste bilder av tidligere i uken som var, men nå har BMW endelig fått alle lys montert på sykkelen.

Avdeukeren Corser og teamkameraten har ikke hatt stor suksess med BMW sin racing-utgave av S1000RR. Forhåpentligvis, og mest trolig, vil BMW sin gateutgave blir en større suksess. Allerede har det vært stor etterspørsel av modellen, som ikke vil bli å finne på norske veier før neste år.

Tørrvekten på den sivile utgaven er oppgitt til 183 Kg, og klar til tur stopper vekta på 204 Kg. Topp effekten på 193 Hk nås på 13000 omdr av de 14200 tilgjengelige. Fullt skyv med 112 Nm har sykkelen allerede på 9750 omdr.

I forhold til de andre 1000-kubikkerne, er derfor BMW ikke bare den sterkeste, men har og best forhold på vekt/kraft.

Sykkelen leveres med ABS og traction-kontroll som ekstrautstyr. Grunnprisen starter på 255.000,- og med alt av utstyr stopper prislappen på i underkant av 290.000,-

BMW S1000RR Official unveiling from Wes Siler on Vimeo.

Klikk på bildene for større versjoner

2010_S1000RR_01_1241974916_1241974986.jpg

2010_S1000RR_03_1241974915_1241975037.jpg

2010_S1000RR_04_1241974918_1241975059.jpg

2010_S1000RR_02_1241974912_1241975009.jpg

2010_S1000RR_05_1241974916_1241975084.jpg

2010_S1000RR_06_1241974918_1241975124.jpg

2010_S1000RR_07_1241974918_1241975146.jpg

2010_S1000RR_08_1241974918_1241975177.jpg

2010_S1000RR_09_1241974917_1241975204.jpg

2010_S1000RR_10_1241974917_1241975224.jpg

2010_S1000RR_11_1241974918_1241975247.jpg

Tenkiske data:

Power Unit
Capacity cc 999
Bore/stroke mm 80.0/49.7
Max output kW/hp 142/193 at rpm 13,000
Max torque Nm/lb-ft 112/83 At rpm 9,750
Confi guration Straight-four
No of cylinders 4
Compression ratio/fuel grade 13:1/ min premium unleaded (95 RON)
Valves/charge cycle dohc ( double overhead camshaft)
Valves operated by single cam follower beneath engine
Valves per cylinder 4
Intake/exhaust dia mm 33.5/27.2
Throttle butterfl y dia mm 48
Fuel supply (BMS-KP)
Electrical System
Alternator W 434
Battery V/Ah 14/10 or 12, maintenance-free
Headlight W Low beam 1x H 7/55 W
High beam 1x H 7/55 W
Starter kW 0.8
Power Transmission
Clutch Multi-disc anti-hopping oil bath clutch, operated mechanically
Gearbox Six-speed gearbox, dog-type shift
Primary transmission ratio 1:1.652
Gear ratios I 1:2.6471
II 1:2.091
III 1:1.727
IV 1:1.500
V 1:1.360
VI 1:1.261
Rear wheel drive Chain
Final drive ratio 1:2.588
Suspension
Frame Bridge frame, aluminium
Wheel guidance, front USD fork, fi xed tube dia 46 mm
Wheel guidance, rear Double swing arm with central spring strut in spring base, adjustable
inbound and rebound action
Spring travel front/rear mm 120/130
Castor mm 95.9
Wheelbase mm 1,432
Steering head angle ° 66.1
Brakes front Double disc brake with BMW disc mount, dia 320 mm,
radial 4-piston fi xed callipers
rear Single disc brake, dia 220 mm, single-piston fl oating calliper
ABS Optional: BMW Motorrad Race ABS
(partly integral, on-demand)
Wheels Cast aluminium
front 3.50 x 17
rear 6.00 x 17
Tyres
front 120/70 ZR 17
rear 190/55 ZR 17
Dimensions and Weight
Length, overall mm 2,056
Width, overall, with mirrors mm 826
Seat height mm 820
Weight, unladen, with full tank kg 204 (206.5 with ABS)
Max permissible kg 390
Tank capacity ltr 17.5
Fuel consumption
90 km/h ltr/100 km 5.7
120 km/h ltr/100 km 5.9
Acceleration
0100 km/h sec 2.9
Standing-start km sec 17.9
Top speed km/h >200

Via blant annet MC24.no

Comments Closed