Dette bør du tenke på når du velger hjelm

Del:
Bildet viser en IS-Max II åpningshjelm fra HJC med 3-stegs integrert nedfellbart solvisir. Fronten kan lett åpnes med en hånd, selv med tykke hansker. Interiøret kan tas ut og vaskes.

Bruk hodet når du velger hjelm! Her får du noen gode tips:

Tipsene er hentet fra tohjulinger.no, som er nettmagasinet til Kellox – en av Norges største og eldste importører av motoriserte fritidsprodukter:

1. Å kjøpe brukt hjelm kan du bare glemme. Det meste av MC-utstyr kan du kjøpe brukt – bare ikke hjelmen. Du har ingen aning om hvordan hjelmen er behandlet av tidligere eier, så dette gambler du ikke med.

2. Hjelmen skal være godkjent. Det sjekker du ved å undersøke at E-merket er sydd fast på innsiden av hjelmen.

3. Hjelmen er kanskje det plagget som bidrar mest til kjørekomforten – eller mangel på sådan. Ta en tur og sjekk hvordan den fungerer for deg. Legg vekt på ventilasjon og isolasjonsevne mot støy.

4. Materialvalg: De to mest brukte materialtypene i motorsykkelhjelmer er polykarbonat og glassfiber. Polykarbonat-hjelmen er normalt noe tyngre og fordeler støt noe dårligere en glassfiberhjelmen, og regnes derfor for å være noe mindre sikker. En glassfiberhjelm, derimot, tar lettere skade av røff behandling. Har du mistet den i asfalten, bør du ikke bruke den lenger. Å lage en hjelm i polykarbonat krever først at man investerer i en ganske dyr støpeform, men deretter kan den enkelte hjelm produseres i stort antall. Skallet i en fiberhjelm håndlages i stor grad. Derfor egner en fiberhjelm seg best i små og mer eksklusive serier.

5. Riktig størrelse er svært viktig. En huskeregel kan være å kjøpe en størrelse mindre enn den som føles komfortabel. Hjelmen utvider seg noe innvendig og blir mer behagelig etter noen timer. Merk imidlertid at forskjellen mellom kvalitetsprodusenter og røkla er at de beste også har flere forskjellige størrelser ytterskall å tilby for samme hjelm.

6. Innebygget solvisir kan være smart. Når du velger en helhjelm, må du tenke over hva slags visir du trenger. Visiret har enten klart eller farget glass. Det finnes også visir som egner seg bedre i regnvær, fordi det ikke dugger. Planlegger du å bruke flere typer visir på hjelmen, må det være enkelt å skifte det. Det er behagelig å kjøre med farget visir på dager med sterkt sollys, men kan være direkte farlig i mørket eller i regnvær, når sikten dårlig. Husk derfor å ta med et klart visir hvis du planlegger å kjøre i usikkert vær, eller hvis deler av turen skal foregå i mørket. Mang en motorsyklist har opplevd ubehag ved å komme fra skarpt sollys og inn i en mørk vestlandstunnel. Det finnes både åpningshjlemer og halv- og helhjelmer med innebygget solvisir. Dette er en smart løsning.

7. En hjelm varer ikke evig. Som regel bør en MC-hjelm byttes omtrent hvert femte år. Selv om du behandler hjelmen din pent, varer den ikke evig. Sollyset bryter ned ytterskallet, og det støtabsorberende innermaterialet tæres av skitt, sminke, svette og varme.

8. Du får det du betaler for. En billig og lovlig halvhjelm kan koste helt ned mot 6-700 kroner, men spander gjerne mellom 1.500 og 2.000 kroner om du verdsetter ditt eget hode. Mer eksklusive hjelmer av høyere kvalitet kan du betale 5-7.000 kroner for, om du vil. Smarte løsninger og finesser er det som øker prisen på hjelmen. Det er liten direkte sammenheng mellom pris og hvor sikker hjelmen er om ulykken er ute. Mange MC-forhandlere selger fjorårets modeller til nedsatt pris.

Få flere tips og les om de ulike hjelmtypene her

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *