BUELL ER TILBAKE – IGJEN!

Del:
Erik-Buell
TILBAKE: Erik Buell Racing (EBR) er tilbake med nye investorer. Foto: Peter Egan, EBR.

 

Rett før påske ble det klart: Erik Buell Racing (EBR) skal igjen produsere og selge motorsykler. Dermed stiger nok en gang fabrikken opp av konkursasken som en Fugl Fønix.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Peter Egan (EBR)

 

Erik Buell er ikke en mann som gir seg lett. Nå har han funnet to amerikanske investorer som har betalt ned det gamle selskapets gjeld, og satser frisk kapital for at det fortsatt skal rulle EBR-sykler ut av samlebåndet i Wisconsin, USA.

 

LITT HISTORIE

Som kjent ble Buell kjøpt opp av Harley-Davidson på midten av 200-tallet. Men H-D havnet i finanskrise, og stengte ned produksjonen av merket i 2009. Erik Buell regrupperte, og fortsatte produksjonen under navnet EBR fra lokaler han leide av H-D. I 2013 kom indiske Hero Motorcycles inn på eiersiden, bare for å ende i en dundrende konkurs i 2015. Senere samme år ble det kjent at en amerikansk finansmann hadde kjøpt EBR, men finansieringen sto ikke i stil til ambisjonene, og initiativet feilet.

 

FAR OG SØNN

Nå er det far og sønn Bill Melvin Sr. og Jr. Firmaet de eier heter Liquid Asset Partners LLC – altså et selskap som har spesialisert seg på å kjøpe andre firmaer, for så å «slakte» dem for videresalg. Det høres ikke helt betryggende ut. Men de nye eierne er begge lidenskapelige motorsyklister, og Erik Buell er optimistisk med tanke på fremtiden.

 

TO MODELLER

EBR skal til å begynne med kun produsere to modeller: Nakensykkelen 1190SX og sportssykkelen 1190RX. Den første RX-modellen har allerede rullet av samlebåndet, symbolsk lakkert som det amerikanske flagget. Første produksjonsår satser EBR på å lage 500 sykler. 75 prosent av disse skal være SX-modellen.

 

LAVERE PRIS

De nye eierne har tydeligvis allerede regnet på kostnader, for prisene både på SX- og RX-modellene er redusert i forhold til hva utsalgsprisen var tidligere. I USA skal 1190SX selges for 12.995 doller, eller omtrent 110.000 norske kroner. RX-modellen blir omtrent 10.000 kroner dyrere. De nye eierne mener at sykkelen dermed burde være mer enn konkurransedyktig mot japanske og europeiske sportssykler – i alle fall på det amerikanske markedet.

Kilde: Cycle World

 

Comments Closed