CAF-E turbo-hybrid konsept

Del:

Denne konseptsykkelen er en hybrid som er designet med tanke på mindre forbruk og mindre utslipp.

Drivkraften er en bensin-elektrisk hybrid som er satt sammen med en parallell-twin med to turboer og en elektrisk motor med lithium-ion batteri.

Sykkelen, som er designet av australske Tim Cameron, er en parallell-hybrid, hvor bensinmotoren og den elektriske motoren jobber sammen for å gi sykkelen drivkraften.

Hemmeligheten for å få til denne ligger blant annet i girsystemet som er basert på Toyotas Synergy Drive. Synergy Drive er et datastyrt girsystem som til enhver tid kombinerer best mulig kombinasjon av kraft fra bensinmotoren og den elektriske motoren.

Giret er trinnløst og dens kompakte størrelse skal etter designeren gjøre det ideelt for motorsykler.

Selv uttaler han følgende om sitt konsept:
Motorcycles are already an economical transport alternative but what if you could buy something that could not only out-perform everything else on the road, but at the same time got double or even triple the mpg of existing machines whilst putting out less emissions? The hybrid technology Im showcasing in the CAF-E has already been proven in the car world and I dont think the CAF-E would be that expensive to produce. Toyota, Honda and General Motors have already shelled out huge amounts of money to develop the technology in the first place Im just adapting it over to two wheels. I envisage something like this costing upper-range Harley money

Klikk for større bilder (foto: Tim Cameron)

tc1_1238493656_1238493662.jpg

tc2_1238493619_250x188.jpgtc0_1238493637_250x188.jpg

tc3_1238493594_1238493701.jpg

Tim Cameron finner du her.

Her er mer informasjon om Toyotas Hybrid Synergy Drive

Comments Closed