DARIO DEE: Nok en bergenser som har flyktet til bedre mc-klima i Østfold.

DARIO DEE: Nok en bergenser som har flyktet til bedre mc-klima i Østfold.

 

Det finnes helt eksistensielle spørsmål. Som: Hvem er jeg? Hvorfor er jeg her? Og så finnes det virkelig viktige spørsmålet. Motorsykkel-bygger Dario Dee (26) mener han har funnet sitt svar på akkurat dét.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Vi finner Dario i en bakgård i Nordens best bevarte festningsby – Gamlebyen i Fredrikstad. Her leier han en gammel stall, som før huseierens motorsykkelinteresse tok helt av var kunstgalleri, og nå altså er omgjort til verksted. Komplett med tømmervegger og rester av fordums maleriske kunstverk. Og motorsykler. Kunst det også.

 

OG SPØRSMÅLET?

Det er egentlig helt på slutten av en lang, god motorsykkelprat Dario innrømmer at det er noe han lurer på:

– Jo, jeg har lurt lenge på hva som gir meg mest glede. Å bygge motorsykler, eller å kjøre dem? Og det er jo ikke et enkelt spørsmål. Ikke et du kan stille til presten eller kjæresten din, liksom, og forvente å få et godt svar.

 

VAKKERT: Honda i solnedgang. Et av Dario Dees mange vakre bygg.

VAKKERT: Honda i solnedgang. Et av Dario Dees mange vakre bygg. FOTO: Privat

 

GIR GLEDE

– Og vet du, sier han og smiler; –Det som gir meg mest glede er faktisk å bygge disse motorsyklene! Jeg finner glede i å gjøre ting på min måte. Finne løsninger. Og å se kundene bli fornøyd med det jeg har laget. Herlig, sier Dario Dee.

26-åringen kommer fra Bergen, men har aner i gamle Jugoslavia. Til Fredrikstad flyttet han i 2010.

– Du vet, det er et dårlig motorsykkel-klima i Bergen. Og da snakker jeg om været, altså, presiserer han.

 

KTM-PERIODE

For tiden er Dee inne i det han kaller sin «KTM-periode». I verkstedet står det to østerrikere. Den ene – en SuperDuke R med 1000cc og 140 hester – skal med tid og stunder gjøres om til caféracer.

– Men når jeg er ferdig med den, har jeg lyst til å begynne på en Honda CB 500. En klassiker. Men jeg har egentlig ingen favorittmerker, sier han og avslører at ombyggingsinteressen har han så å si fått inn med morsmelken (faren er mc-mekaniker), og at det hele startet med krasjede mopeder han kjøpte og bygde opp.

 

HELT RÅTT: En KTM 690RR bygget om etter alle kunstens regler.

HELT RÅTT: En KTM 690RR bygget om etter alle kunstens regler. FOTO: Privat

 

ET LEVEBRØD

Det er ikke feil å si at Dario er mer enn middels opptatt av motorsykler. Til daglig jobber han som selger i motorsykkelforretningen Leeres Motorsport i Fredrikstad. Og nær sagt all fritid går med i det lille, men ryddige verkstedet i Gamlebyen.

– Du bygger ikke motorsykler med plass, men med hjertet, er hans kommentar til verkstedstørrelsen.

 

PLANLEGGING: Tegningen på veggen skisserer grovt opp hvordan en KTM-ramme skal modifiseres og bli til caféracer.

PLANLEGGING: Tegningen på veggen skisserer grovt opp hvordan en KTM-ramme skal modifiseres og bli til caféracer.

 

 

NOE JEG ELSKER

Når Dario blir tvunget til å tenke høyt om fremtiden, innrømmer han at planen er å gjøre ombyggingen av motorsykler til heltids levebrød.

– Det høres kanskje litt voldsomt ut, men jeg tror jeg er skapt til å drive med ombygging av tohjulinger. Og det er klart; jeg er jo ute etter å skape noe, skape noe eget, og å gi folk den gleden det er å ha en spesiell motorsykkel. Samtidig som jeg får gjøre noe jeg elsker.

 

TIL SEG SELV

De fleste syklene Dario har bygget, er solgt til yngre kunder.

– Det handler nok først og fremst om typen sykler jeg har bygget om til nå. Men jeg bygger selvfølgelig også mer enn gjerne til eldre kunder. Skal jeg dog være helt ærlig, lager jeg nok de fleste syklene først og fremst til og for meg selv, sier han og smiler.

– Og når syklene er ferdig bygget, gjør det ikke vondt i sjelen å selge dem?

– Nei. Når jeg er ferdig med en motorsykkel, er jeg allerede i gang med å planlegge neste prosjekt. Selv om jeg i de fleste tilfeller har tatt på hver minste del på en motorsykkel jeg selger, klarer jeg ikke binde meg til dem.

 

DARIOS METODE

Kaffen er drukket opp. Intervjuet er ferdig. Bildene er tatt. Da lurer Dario Dee på hva slags inntrykk jeg sitter igjen med av ham.

Et blikk rundt i det ekstremt ryddige verkstedet er egentlig helt unødvendig. 26-åringen er ordensmenneske. Kreativ. Fokusert. Dedikert. Dyktig. Nysgjerrig.

Jeg tror han likte svaret.

 

PS: Du kan dypdykke ned i et par av Darios ombygg her:

Nettsiden DERESTRICTED

Nettsiden SUPERMOTOCENTRAL

 

RYDDIG: Ikke verdens største verksted, men som Dario sier: Du bygger ikke motorsykler med plass, men med hjertet.

RYDDIG: Ikke verdens største verksted, men som Dario sier: Du bygger ikke motorsykler med plass, men med hjertet.

 

 

 

 

Facebook-kommentar

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss