Det er i stor grad motorsyklistens ansvar for å bli sett

Del:

Jan Ivar Moen i Statens vegvesen er mannen bak disse ordene og forteller dette til adressa.no i dagens nettutgave. Flere mc-ulykker kunne vært hindret om motorsyklistene skjerpet teknikken, mener Statens vegvesen.

Bare i juli har 14 mc-førere mistet livet på norske veier. I samme måned i fjor var tallet fire. To av de alvorlige ulykkene har funnet sted i Sør-Trøndelag den siste måneden.

Statens vegvesen sier utviklingen er uheldig.

– Selve statistikken kan være relativt tilfeldig. Men det er ille når det går så mange liv, sier leder for utekontroll i Sør-Trøndelag i Statens vegvesen, Jan Ivar Moen.

Selv har han kjørt motorsykkel siden 70-tallet, og holdt mange utviklingskurs for folk med mc-lappen. Han er ikke i tvil om at mange mc-førere har mye å gå på når det gjelder teknikk og trening.

– Lærer man seg god teknikk kan man unngå mange ulykker. Det er ikke alltid så mye som skal til. Men mange hiver seg rett på sykkelen på våren uten noen form for trening først. Det er risikosport, sier

– Hold fartsgrensen!

Han mener at motorsyklistene må påta seg mye av ansvaret selv, de gangene det går galt.

– Ja, motorsyklistene kan styre mye selv. Men det spiller ingen rolle om det er bilisten sin skyld når du ligger i en blodpøl på veien, sier Moen.

Han har flere kjepphester når det gjelder sikker mc-kjøring.

– Tilpass farten slik at andre får tid til å oppdage deg. Da kan du avverge en ulykke hvis du blir oversett. Hvis en bilist bryter vikeplikten må du selv ta ansvar og tilpasse farten slik at du avverger en kollisjon. Dette handler om å være litt forutseende, påpeker Moen.

I tillegg mener han motorsyklister som bryter fartsgrensen ikke har mye de skulle ha sagt om de kolliderer.

– Kjører du fort kan du ikke forvente at bilen ser deg. Det er i stor grad motorsyklistens ansvar for å bli sett.

Han sier det en del uvettig kjøring, og en del unødvendige forbikjøringer.

– Men det har blitt mye bedre enn for 10-20 år siden. Det tror jeg rett og slett skyldes at det er flere voksne mc-førere nå, sier Moen.

I dag er det om lag 140 000 motorsyklister på norske veier. Majoriteten er voksne menn over 35 år.

– Oppgrader utstyret

Moen synes også motorsyklister burde investere i en sykkel med ABS-bremser om de har mulighet. Han savner imidlertid at bilistene skjønner konsekvensen av et sammenstøt med en motorsyklist.

– Motorsyklisten blir så mye hardere straffet om det går galt.

Moen mener motorsyklistene ikke hadde hatt vondt av obligatoriske oppfriskningskurs etter at de fått lappen. Utsagnet blir støttet av Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

Han stusser over at norske førere ikke får noen videre tvungen opplæring etter at de har fått lappen.

– Bilen må inn til sjekk hvert fjerde år. Hvorfor må ikke sjåføren sjekkes like ofte?, spør Stumberg.

Bedre sikkerhetsutstyr

I debatten om sikker mc-kjøring blir det også argumentert for at et påbud om gule vester vil øke motorsyklistenes synlighet.

Et slikt påbud har hverken NMCU eller Jan Ivar Moen noen tro på.

– En gul vest kan bli en sovepute. Det er ikke slik ta man automatisk blir synlig om man tar på seg gulvesten. Husk at også gule biler kolliderer i kryss, sier Moen.

Kilde: Adressa

Er du enig i dette utsagnet?

Comments Closed