VAKKERT: Nydelig vær reddet Tohjulsfestivalen på Rudskogen.

VAKKERT: Nydelig vær reddet Tohjulsfestivalen på Rudskogen.

 

 

Jeg har vært på tohjulsfestival på Rudskogen siden grytidlig fredag morgen. Jeg har noen forslag til forbedring av arrangementet.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

La det være sagt med en gang: Roadracing får ikke i nærheten av den oppmerksomheten denne spektakulære sporten fortjener. Men i stedet for å klage på «motorsportfiendtlige» riksmedier, har jeg et par forslag til forbedringer som miljøet selv kan gjøre, for at dette også kan bli et arrangement for «folk flest». Ikke bare de spesielt interesserte.

 

Vil du høre?

Jeg har vært på NM som coach for en utøver, som venn, litt som journalist og litt som tilskuer. Jeg har vandret rundt i pit, på tribunene, på førermøter og blant publikum. Jeg har drukket øl på lørdagskvelden blant utøvere, og jeg har stått i kø på dass blant publikum. Og jeg har hatt ørene åpne.

 

Disclaimer!

Før jeg fyrer av de groveste salvene: De som har jobbet frivillig for arrangørklubben Borg MC har gjort en fantastisk jobb både for utøverne og for publikum. Når jeg litt senere bruker storslegga, er det ikke rettet mot den fantastiske innsatsen disse folkene gjør – uten fem øre i kompensasjon, og stort sett kun mot kjeft og et par velfortjente måltider som betaling. Mine innvendinger går mot arrangørens holdninger, mangel på planlegging, mangel på publikumsrettet fokus, og mangel på nytenkning og samarbeidsevne med andre potensielle bidragsytere.

 

Festival? Hvilken festival?

Årets første NM-runde på Rudskogen kalles «Tohjulsfestival». Med trykk på «Festival». Som flere av både utøvere og publikum har sagt: Hvor er «festivalen»? Her er hverken øltelt eller liveband. Ingen speaker som drar i gang moroa. Forsåvidt ingen speaker som har noe fornuftig å si, heller. Ingen forhåndsannonsering som noen legger merke til. Ingen gratis camping for motorsyklister. Tvert i mot: Om du var så uheldig å ønske deg inn på Rudskogen i helgen, men bare hadde med deg bankkortet… ja så slapp du ikke inn om du ikke kunne betale cash. Det blir ikke mer uprofft enn det. For en sport som sårt trenger tilskuere og goodwill.

 

Amatørmessig

Det er Borg MC som arrangerer tohjulsfestivalen på Rudskogen. Det har de gjort i mange, mange år. Det var et par hundre tilskuere mer i år enn i fjor. Men det var fortsatt glissent. Banen er lekker. Nye pitbokser. Ny cafeteria. Nye tribuner. Hvorfor er ikke dette kommunisert ut til alle som er motorsykkelinteresserte? Hvorfor er ikke alle landets mc-klubber invitert til å ha treff på dette enorme området den samme helgen? Hvorfor har ikke Borg knyttet til seg noen samarbeidende klubber som kan ta seg av den sosiale biten av arrangementet? Og hvorfor i all verden står det ikke en aldri så liten plakat på riksveien ved avkjøringen inn til Rudskogen at «her skjer det store ting i helgen»? Det er amatørmessig.

 

Feil på feil

Det fåtallige publikummet på lørdag merket kanskje ikke at Klasse C faktisk ikke ble flagget av før en runde for sent. Og at han som var først over mål når det ble flagget, faktisk ble nummer to først på premieutdelingen. Eller at premieutdelingen på søndag, som i følge reglementet skal foregå etter hvert løp, først ble foretatt sent på søndags kveld i en elles bolk. Det er ikke superviktig. Men det vitner om dårlig planlegging.

 

Dritt bak tribunen

Det er ikke Borg MC sin skyld. Kanskje. Men i det åpne depotområdet var det tre toaletter pr. kjønn. Som skulle serve både utøvere og publikum. I et par containere. Det stinket. Det fløt. Det var skittent og det var ulekkert. Det var stort sett uvasket. Og folk ga opp og pisset heller bak den nye tribunen ved sving 1, enn å ta del i kloakkstanken i containerne. Køene i den nye kafeteriaen var uendelige (akkurat som prisene), men servisen var i alle fall god. I det hele tatt: Borg MC fremsto veldig underbemannet. Og mitt råd er at klubben begynner å seg se om etter samarbeidspartnere allerede nå før neste arrangement. Også anbefaler vi at stevneleder som deler ut premier etter hvert race (eller…sånn skulle det ha vært) husker å ta med seg brillene sine slik at riktig plassering blir gitt til riktig navn fra riktig klubb.

 

Konklusjon

Så seriøse utøvere som f.eks Ole Bjørn Plassen, Carl Berthelsen og Norvald Haaland (Superbike), og alle de andre utøverne i de andre klassene, fortjener faktisk mer profesjonalitet i alle ledd. Også fra arrangørenes side. For dette handler om langt mer enn å stille noen kilometer asfalt til disposisjon for de som vil kjøre fort på motorsykkel. Det handler om å gi utøverne respekt (vi tar premieutdelingen helt til slutt, vi). Og det handler om å ta publikum på alvor (vi ønsker faktisk å applaudere utøverne på seierspallen). Men først og fremst handler det om å lage et arrangement som er attraktivt, fartsfylt, uten dødtid. Og dødtiden må kunne fylles f.eks av en speaker som kjenner utøverne, som kan intervjue utøverne før og etter, og som i det minste vet hvem de er, og hva de heter. Skulle jeg trille terning på Borg MC sin utøvelse av «Tohjulsfestivalen» 2014, ville jeg gitt terningkast seks til de frivillige, terningkast to til utførelse av det administrative, og terningkast en til speakertjenesten.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss