NY: V-Strom 1000ABS er en fullstendig ny motorsykkel, og har lite til felles med gamle V-Strom.

NY: V-Strom 1000ABS er en fullstendig ny motorsykkel, og har lite til felles med gamle V-Strom.

 

I 1988 lanserte Suzuki sin første DR BIG (727cc) – et monster av en offroader, som så vidt kunne kjøres på asfalt. Nå er «Doctor Big» tilbake, og i en langt bedre tilstand enn på 80-tallet.

 

Tekst og foto: Claus Diseth

 

Mange svever i den villfarelse det er å tro at det var BMW som oppfant det karakteristiske «nebbet» på denne typen adventure-sykler. Det er altså ikke riktig. Dette fullstendig unyttige designelementet kom først på Suzukis DR Big-modeller. Så er det avklart.

 

Nødvendig oppgradering

Suzuki sluttet å produsere V-Strom 1000 i 2009 på grunn av hardere avgasskrav, og merket har helt siden den gang slitt med at den ikke har hatt en modell i det øverste «adventure-markedet». Nå er V-Strom endelig tilbake, og så vidt Bikeport skjønner, er det vel bare gearkassen som er uendret i forhold til den gamle modellen. En helt ny sykkel, altså. Med nebb ala «Doctor Big».

 

mc-test 55

NEBB: Dette designelementet kom slettes ikke med BMW sine GS-modeller, men med Suzuki sin DR BIG i 1988.

 

Stivere chassis

Der gamle V-Strom hadde det som i beste fall kan kalles et fleksibelt chassis, har den nye modellen både stivere og lettere ramme. Den har fått en litt større motor med to tennplugger pr. sylinder, og en noe mer oppreist kjørestilling. Alt dette har resultert i en sykkel som er betydelig lettere og som har litt mer krutt. Og den har fått et betydelig sterkere bunndrag. Og for første gang har Suzuki inkludert traction kontroll på en av sine modeller. Sykkelen kommer originalt med ABS.

 

Fin sittehøyde

Det første jeg merket meg når jeg hoppet ombord på nye V-Strom hos Marcos Motorsenter AS i Moss, var hvor lett det var å plante begge føttene solid i bakken. Den ser høy ut, men salen er godt konstruert og relativt lav, så selv om jeg bare rager beskjedne 177 centimeter over havet, var det uproblematisk å rekke bakken. Sykkelen fåes forøvrig også med en tre centimeter lavere sal enn standard, og også med en tre centimeter høyere sal (ekstrautstyr).

 

På veien

Suzuki har lyttet til kundene sine, som har bedt om en 1000-kubikker med mer bunndrag enn den forrige modellen. Det har de definitivt fått. Mellom 3500 og 6000 omdreininger leverer den så det holder. I tillegg har det blitt en motor som drar godt, og som i dette turtallsområdet oppleves som silkemyk. Når du passerer 6000 omdreininger merker du at mesteparten av kraften forsvinner, og at den litt motvillig drar deg opp til 10.000 omdreininger.

 

DL1000A_action_014

FOTO: Produsenten.

 

Herlig gearkasse

Motoren sier altså relativt tydelig fra til deg hvilket turtallsområde den trives best i, og når det er på tide å skifte gear. Å jobbe seg gjennom den sekstrinns gearkassen er forøvrig ikke bare nøkkelen til å få mest ut av denne V-twinnen, men også en silkemyk opplevelse. Suzuki har også utstyrt nye V-Strom med en slipper-clutch som virkelig hjelper til med å holde bakenden stabil ved aggressive nedgearinger f.eks før sving. Stjerne i boka.

 

Stabil og kvikk

Ute på landeveien føles sykkelen kvikkstyrt og dønn stabil i alle situasjoner. Det beste er kanskje likevel hvor godt den holder en gitt linje gjennom sving. Lokomotivfølelse, som gir deg som fører både trygghet og selvtillit.

Stivere chassis, bedre dempere og fjærer (fullt justerbare) og en 20mm lenger svingarm enn den eldre modellen er de viktigste verktøyene Suzuki har brukt for å gi oss en mer stabil og lettkjørt sykkel. Dette kombinert med et solid bunndrag som virkelig «draaaar» deg ut av svingene, gjør dette til en særdeles fornøyelig sykkel å kjøre.

 

Litt om vekt

V-Strom 1000ABS er ikke bare lettkjørt og kvikk. Den er relativt slank også, med sine 228 fulltankede kilo. Det er 11 kilo lettere enn Kawasakis nyeste Versys 1000ABS. Til sammenligning veier en BMW F800GS 214 kilo kjøreklar. En Honda VFR 1200X veier 275 kilo i samme tilstand. En BMW 1200GS veier 238 kilo, en Triumph Tiger 800 ligger på 210 kilo…og så videre. Suzukien er altså relativt slank, som for deg som fører betyr at den er lettere å manøvrere i bytrafikk, lettere å rette opp om du har gått på trynet, og generelt mer håndterbar i mc-livets mange situasjoner.

 

Gode bremser

ABS-bremsene på V-Strom 1000 er noe av det bedre vi har opplevd på denne type motorsykkel. Selv med full skubb i motorveihastighet er det nærmest ingen pulsering i hendelen som aktiverer Tokico-bremsene montert på de to 310mm bremseskivene. Og bittet er svært godt. Sammen med tractionkontrollen oppleves dermed sykkelen som trygg og god på de fleste underlag. ABS-systemet kan dog ikke skrus av (snufs), men det kan deaktiveres ved å nappe ut en sikring. TC-systemet kan skrus helt av, og kan også justeres i to trinn. Setter du den på trinn 2, slår den inn ganske raskt når du drar på ut av et lyskryss. I trinn 1 er den mer moderat, og du kan til og med oppleve litt hjulløft.

 

mc-test 53

BRA: ABS-systemet fungerer meget godt på Suzuki V-Strom 1000 ABS.

 

Offroad

Hva så på grus? Det er tross alt en slags «adventure-sykkel». For å ta det udelt positive først: På grus vil du virkelig sette pris på de gode demperne og fjærene Suzuki har utstyrt nye V-Strom 1000 med. De gjør en god jobb med å svelge unna ujevnheter og holder hjulene godt plantet i bakken, og sykkelen føles særdeles avslappet å kjøre. Om du liker å stå og kjøre på grusdekke, gir tanken godt grep for knærne, og styret oppleves som riktig plassert. Når dette er sagt: Den er ingen konkurrent til for eksempel BMWs F800GS i terrenget; til det er bakkeklaringen for lav, det framoverplasserte oljefilteret for utsatt. Også er det altså ikke mulighet til å skru av ABS-systemet.

 

mc-test 48

PÅSPANDERT: Dempere og fjæring er valgt fra øverste hylle, og er meget godt satt opp. Stjerne i boka for fulle justeringsmuligheter.

 

Ekstrautstyr

Standard V-Strom 1000ABS leveres med tractionkontroll, men ellers ribbet for utstyr. Suzuki selger tre forskjellige utstyrspakker til sykkelen; Sport, Adventure og Full pakke. Den rimeligste sport-pakken koster 6.990 om du bestiller den med sykkelen, og inneholder endel dekaler, høyere vindskjerm, håndbeskyttelse på styret og litt annet stæsj. Adventure-pakken gir deg for 29.990,- hovedstøtte, varmeholker, høyere vindskjerm, tre vesker, navigasjonsfeste, tankpad, veltebøyler og en aluminiumsplate for å beskytte undersiden av motoren. Full Pakke får du for 43.990,- om du bestiller den samtidig som sykkelen, og gir deg alt fra Sport og Adventure i tillegg til kjedekasse i aluminium, og tankbag.

 

Konklusjon

V-Strom i 2014-utgave har blitt en særdeles god allround-motorsykkel. Den er godt satt opp. Har gode dempere og fjæring. En fin og trekkvillig motor. Er lettkjørt og kvikkstyrt. Og særdeles komfortabel. Den er muligens ikke så vanvittig spennende, men den er tillitvekkende. Og i dagens marked tror jeg det er et særdeles godt salgsargument.

 

 

Sykkelen ble utlånt av Marcos Motorsenter AS i Moss. For flere detaljer se www.marcosmotorsenter.no

 

UTSATT: Har du planer om å ta med deg Suzukien ut på en heftig grustur, bør du investere i motorbeskyttelse.

UTSATT: Har du planer om å ta med deg Suzukien ut på en heftig grustur, bør du investere i motorbeskyttelse.

Facebook-kommentar