Dramatisk salgssvikt for Harley-Davidson verden over

Del:

Harley-Davidson offentliggjorde sine salgstall for 2. kvartal (Q2) i dag, og det ser ikke bra ut for selskapet. På hjemmemarkedet i USA har salget i Q2 gått tilbake med hele 9,3 prosent – hvilket betyr at salgsmålene for 2017 allerede er utenfor rekkevidde.

Men det er ikke bare på hjemmemarkedet de sliter: Dette er en global trend. Internasjonalt går de tilbake med 2,3 prosent i Q2, hvilket betyr at den totale tilbakegangen så langt i år er på hele 6,7 prosent.

Harley-Davidson har ikke kommet med noen forklaring på det sviktende salget, men har tidligere uttalt at den såkalte millennium-generasjonen «ikke er så interessert i motorsykler». En grov generalisering selvsagt. Saken er vel den at yngre kjøpegrupper ikke er så interesserte i Harely-Davidsons motorsykler..

Det er nok av eksempler på produsenter som opplever motsatt utvikling – f.eks. Triump, som har vokst dramatisk dette året. Så millennium-argumentet holder bare ikke. Det er verdt å merke seg at til og med salg av «merch» og souvernirer erfarer den samme nedgangen.

Så nå venter tøffe tider på Harley-fabrikken. CEO Matt Levatich har varslet at 180 ansatte må gå.

Aksjemarkedet responderte umiddelbart og sendte aksjen ned 10 prosent i samme øyeblikk som salgstallene ble offentliggjort.

Men det er ikke utelukkende dårlige nyheter: Markedene i Latin-Amerika viser vekst og er et marked i positiv utvikling.

Også på det norske markedet, er utviklingen motsatt. Her opplever  Harley-Davidson vekst i salget.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *