Dyrt med bil

Del:

Jeg tør nesten vedde på at dette er tall du helst ville sluppet å lese – tall som viser at det fort koster deg minst en 50-lapp å kjøre en mil når man legger sammen alle utgiftene. Bilregnskapet er nedslående lesning for de aller fleste av oss, og særlig når regningen er så grundig og detaljert som disse tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).Av: Mona Forsnes

Dette er det Magne Johansen i Aftenposten som kan fortelle oss og vi kan ikke annet enn å si oss enig. Som motorsyklist synes jeg det eren flott opplevelse å kjøre gjennom bommen uten å betale, kjøre i kollektivfeltet forbi den lange rekken av frustrerte bilister, samholdet til motorsyklister og ikke minst den flotte opplevelsen man får ved å være på to hjul.

Han skriver videre:

Selv den billigste Hyundaien (i10) med en prislapp på rundt 150.000 kroner ny i butikken, koster deg fort en femmer for kilometeren.

Vi snakker altså om en kostnad på rundt 600 kroner for å kjøre fra Oslo til Hamar (12 mil). Å kjøre den samme turen med en ganske alminnelige Volkswagen Passat stasjonsvogn (Comfortline) og BlueMotion teknologi, koster 850 kroner.

Prisøkning + dyrere drivstoff

Den årlige oversikten fra OFV viser at det i 2009 ble tre prosent dyrere å ha en dieseldrevet bil, og fem prosent dyrere å ha en bensindrevet, sammenlignet med året før.

Mye av dette er ren prisøkning for ny bil, pluss at drivstoffet ble litt dyrere.

Ut fra regnestykkene er det klart billigere å ha en bil med dieselmotor enn en med bensinmotor. Forskjellen kan fort dreie seg om flere tusenlapper.

Det er heller ingen trøst å registrere at bilkostnadene øker mer enn nesten noe annet her i landet. Bilkostnadene har økt med nesten det dobbelte av alle andre forbruksvarer (konsumprisindeksen).

Kostnadene for å eie og bruke egen bil har steget vesentlig mer enn konsumprisindeksen (2,1 prosent), sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.

Forsikringen er en kostnad mange glemmer når man snakker om bil. Oversikten viser at forsikringsutgiftene utgjør minst 10 prosent av de årlige bilkostnadene.

Da er det forutsatt at eieren har oppnådd 70 prosent kasko. Forsikringspremien har ikke økt i samme grad som for eksempel prisen på drivstoff.

Verditapet er verst

Det er imidlertid fortsatt verditapet som står for den største andelen av de årlige kostnadene. Utgiftene til dekk er det som har steget minst. I OFV-tallene har man ikke tatt med bilkostnader som for eksempel garasje, parkering, bompenger eller ferge. Alle som ferdes på veien, vet at det i løpet av året fort blir noen hundrelapper ekstra bare i bompenger.

Kilde: Aftenposten

Lurer på om det er flere som tenker to hjul i årene fremover

Comments Closed