EICMA: ET NYTT BEIST FRA KTM

Del:

2017_1290_superduker_static_5

 

KTM har lansert en oppfrisket versjon av råskinnet 1290 Super Duke R. Og for et beist dette har blitt!

 

Tekst: Claus Diseth

 

Da den nakne Super Duke R ble lansert i 2014, ble den fort «kongen på haugen». Siden den gang har markedet for «nakensykler» tatt helt av på verdensbasis. Og med denne nypussede 2017-utgaven ser det ikke ut som om KTM vil la seg detronisere.

 

HELT BERSERK

Det første som slår oss når vi ser den nye Super Duke R, er frontlykten. Den er helt nydesignet og ligner nå mer på uttrykket på KTMs nyere Adventure-sykler. Men mer interessant: 2016-utgaven var kraftmessig et beist. Nå har den blitt enda råere! Der årets modell har vanvittige 170 hestekrefter, får neste års modell 177 berserke hester. Motoren – en 1,301 kubikks LC8 V-Twin – sies å ha fått et bredere register enn tidligere, og den skal gå mykere på lavere turtall.

 

DEMPERE

Demperne og fjærer har også fått seg en oppdatering. De kommer fortsatt fra WP, og flere vil nok sette pris på at bakdemperen har fått en stivere fjær. Fjærene foran er også stivere enn på den forrige modellen. Samtidig med dette er styret litt bredere, samt at det er flyttet litt lenger framover. Dette for å gi en litt mer sportslig kjørestilling – velegnet blant annet for banebruk.

 

ELEKTRONIKK

Tradisjonen tro kan du kjøpe en haug ekstrautstyr til Super Duke R. Blant annet tilbyr de et sett som spisser den inn på ren banekjøring. Men for de som vil holde seg på veien, er det mer enn nok av elektroniske hjelpemidler for føreren på standardutgaven. Den har selvfølgelig ABS. ABS-systemet føler også nedleggsvinkelen og justerer seg i forhold til den. I tillegg er traction control på plass. Og et modus for «super moto» som gjør at du kan skru av ABS på bakhjulet. Standardutgaven har også fått cruisekontroll, og et nytt instrumentpanel. Den har også blitt nøkkel-løs.

2017_1290_superduker_static_10

Comments Closed