EICMA: SUPERRASK OVERASKELSE FRA DUCATI

Del:

 

HyperFocal: 0

 

Ducati har som tradisjon å «tyvstarte» mc-messen EICMA mandag kveld før dørene åpnes for presse og bransje tirsdag. I går var intet unntak, og de inviterte fikk flere godbiter enn bare Prosecco og kanapeer.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Målet med italienernes Ducati Superleggera 1299 har ikke vært det snaueste: Den skulle bli den letteste, sterkeste og raskeste gatemotorsykkelen i verden. Og det kan jaggu se ut som om de har klart det!.

 

KARBONRAMME

Ducati slo altså BMW HP4 RACE på målstreken når det gjaldt å lansere verdens første gatemotorsykkel med karbonramme. Og i motsetning til neste års HP4 er ikke Superleggera 1299 en prototype. Hele sykkelen oser av eksklusive deler og detaljer. Hovedramme, svingarm, bakramme, felger, kåpedeler… you name it.. er laget i karbonfiber.

 

LETT OG RASK

All denne bruken av lette og eksklusive materialer har gjort at Ducati har kunnet presse vekten på denne kruttpakken ned til utrolige 162 kilo (og her snakker vi IKKE tørrvekt). Dette er med fullt racekit montert; hvilket blant annet inkluderer eksosanlegg fra Akrapovič som ser ut som det er «snytt ut av nesa» på det som brukes i Ducatis prosjekt i World Superbike. I «stabdard» utgave veier Superleggera 1299 litt mer, og yter 215 hester. Fullt påkledd for bane yter den drøyt 220 hester.

 

SNADDER

Med så mye kraft og så liten vekt, er det ikke rart at resten av sykkelen er laget av deler fra øverste hylle. Her er det demping og fjærer rund baut fra Öhlins, med fullt justerbare FL963 gafler og TTX36 bakdemper. Bremsene er M50 Brembo kalipere forand, med skiver på 330mm diameter.

De elektroniske hjelpemidlene er så mange at det går for langt å nevne alt. Ducati selv sier at mye av dette er hentet direkte fra syklene de konkurrerer med i MotoGP og World Superbike. Det burde trolig holde for de fleste.

Comments Closed