EKSOSTAPE: HVORFOR DÉT?

Del:

Titanium DirtTracker

 

Custom- og caféracer-bygging blir bare mer og mer populært. Og mange selvbyggere har forelsket seg i eksostape for å skape en unik «look». Men har det noe for seg?

 

Tekst: Claus Diseth

 

De første som tok i bruk eksostape var faktisk bilfolket – nærmere bestemt på racinbiler i den amerikanske NASCAR-serien. Hensikten var å så billig som mulig redusere temperaturen i overfylte motorrom.

 

TIL TOTAKTERE

Senere kom eksostapen inn i GP-racing den gang de kjørte 500-kubikks totaktere. De japanske fabrikkene var først ute med dette – men hensikten den gang var å oppfylle strengere krav til redusert støy. Har du anledning til å rusle rundt i depoet før et MotoGP- eller World Superbike-løp, vil du ikke finne et eneste eksosrør som er dekorert med eksostape. Og det er det gode grunner til.

 

HELT OPP

Det er spesielt to ting ekspertene advarer mot: Det ene er å vikle tapen helt opp til sylinderhodet. Der eksosen kommer ut av sylinderen og inn i svanehalsen, er det varmeste stedet på langt de fleste motorsykler, slik at faren for overoppheting er stor. Det andre er å bruke eksostape (selv om det nå finnes noen spesialvarianter) på eksosanlegg av titan.

 

KAN SMULDRE

Flere byggere av caféracere og andre modifiserte motorsykler påpeker at titananleggene overoppheter, reagerer med oksygen og transformeres til en masse av løse, gule flak. Det er neppe ønsket virkning.

Hvorfor de sluttet med eksostape på totakterne i 500-racing? De oppdaget relativt raskt at tapen hadde en uansket effekt på tuningen av motorene.

Kilder: John Wittner (bygget en rekke «Battle of Twins» for Moto Guzzi), Kevin Cameron (skribent, CycleWorld).

Comments Closed