Flere av de store produsentene av motorsykler har offentlig gått ut å sagt at de ønsker å tilby elektriske motorsykler om ikke så alt for lenge.

Electric Motorsport er et firma som utelukkende jobber med eletrisk drevne motorsykler, og de har nå lansert denne som de kaller GPR-S til en prislapp på 8.000 dollar (ca 53.000 norske kroner).

GPR-S er en motorsykkel som er bygd fra grunnen av med tanke på elektrisk fremdrift, og er ikke en motorsykkel som er ombygd for formålet.

Kanskje ikke det aller mest spennende designet, men det viser uansett at noen satser, og at denne utviklingen tas på alvor.

Electric Motorsport sin GPR-S er driftet med Litium-batterier og har en toppfart på 100-115 km/t. Rekkevidden er 60 km i power-mode og 100 km om man kjører i økonomi-mode. Den lades opp på 4 timer med standard-laderen, men det kan og kjøpes med en hurtiglader som gjør jobben på 90 minutter. Batteriene er oppgitte til å gi 3,3 kWh og tilsvarer ca 19 Hk.

gprs01_1225300550.jpg

motoren (som i dette tilfellet består mest av batterier) er satt inn i rammen etter spesifikasjoner som oppgis som industristandard, noe som skal gjøre det mulig og lett (?) og skifte ut til ny og forbedrede versjoner i fremtiden.

Ulempen med dagens elektriske motorsykler (og bilder, for den saks skyld) er rekkevidden før man må lade. Det forskes mye rundt om i verden på å få dette forbedret for å kunne få frem et batteri som gir lang rekkevidde og rask ladning.

gprs02_1225300597.jpg

Som BikePort.no tidligere har skrevet om er det rapporter som tilsier at både Honda og Yamaha har planer om lansering av elektriske motorsykler fra 2010. Trolig har de da forhåpninger om at batteri-problematikken vil ha kommet langt innen den tid.

Electric Motorsport finner du her.