2013 Aprilia Caponord 1200 lansering Sardinia – Førsteinntrykk

Del:

2013_Aprilia_Caponord1200_TOR_1

 

Med helt nye Aprilia Caponord er det spesielt Ducati’s Multistrada ingeniørene ved Noale fabrikken har vært ute etter.

 

Tekst: Tor Sagen/Foto: Milagro

 

Vi nordmenn kan jo være glade for at Aprilia modellen har tatt navnet sitt fra Nord Kapp som er ett meget populært reisemål for italienske motorsyklister.

 

Motoren er tatt fra Dorsoduro 1200 modellen men den store V-twinnen er nå justert for ett mer generøst mellomregister med masser av dreiemoment for tur-kjøring.

 

Caponord 1200 er komfortabel med ett sete i middels høyde og veldig god ergonomi. Jeg testet versjonen med Travel Pack utstyr som inkluderer kofferter, midtstøtte, ADD (Aprilia Dynamic Damping), traction control og ABS bremser.
2013_Aprilia_Caponord1200_TOR_3

 

Det som imponerer mest med den nye Caponord modellen, er kjøreegenskapene, som sammen med den nye elektronikken medfører en svært kapabel pakke.

 

ADD støtdempingsystemet er virkelig imponerende og til stor hjelp gjennom svingene. Aprilia’s system er ett steg opp fra Ducati’s Skyhook støtdemping og i «auto» modus, tar støtdempingen nesten selv hånd om alt du kan tenke deg av utfordringer. Chassis og støtdempingen var såpass presis, at det var vanskelig å gjøre feil i kjøringen og dette kan enhver fører dra nytte av.

 

 

2013_Aprilia_Caponord1200_TOR_2

 

Etter to dagers kjøring fant jeg helt klart ut at det er mer sport enn adventure, Caponord er rettet mot. Dekkene for eksempel er Dunlop’s sportslige Sportmax Qualifier som sørger for masser av grep på asfalten, men ikke på grus.

 

Alt i alt har Aprilia levert en fantastisk pakke i Caponord 1200, men Travel Pack er ett must. Mer i min fulle test.

 

Comments Closed