EN JÆVEL FRA ITALIA

Del:

 

 

CRUISERJÆVEL: Ducatis første cruiser; xDiavel.
CRUISERJÆVEL: Ducatis første cruiser; xDiavel.

 

MILANO/EICMA: Ducati er ikke snauere enn at de har utviklet en cruiser med sjelen til en superbike. Møt xDiavel! En jævel av en sløy cruiser.

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Ducati

 

Jeg pleier ikke bli personlig når jeg beskriver nye motorsykler, men dette får være regelens unntak: Det er lenge siden jeg har sett en råere fabrikkprodusert maskin i dette segmentet!

 

TESTASTRETTA

I hjertet av dette vidunderlige italienske designet sitter en nyutviklet Testastretta-motor på voldsomme 1262 kubikk. Den har 156 hester. Men kanskje mer interessant: Alt trykket, all kraften, hele adrenalinrushet leveres lavt. Veldig lavt. Og vi snakker altså om motorens omdreininger.

 

SNAKK OM TALL

La oss snakke litt om disse tre tallene: 5.000, 60 og 40: 5.000 er omdreiningstallet hvor motoren oppnår maks dreiemoment (13,1 kgm). Allerede på 2.300 omdreininger har motoren et dreiemoment på over 10 kgm. 60 er antallet forskjellige innstillinger føreren har å velge mellom for å finne den perfekte sittestillingen (altså innstillinger for å forandre ergonomien). Og 40? Det er fortsatt en Ducati. 40 er maksimal nedleggsvinkel. Til sammenligning: En MotoGP-sykkel har maksimal nedleggsvinkel på over 60 grader.

 

MOTOREN

Den tosylindrede motoren leverer sine maks 156 hestekrefter ved 9.500 omdreininger. Hver sylinder har to tennplugger, og for første gang i Ducatis historie leveres hestekreftene til bakhjulet via belte – ikke kjede eller kardang.

 

DRAG RACE

Sykkelen kommer selvfølgelig med en haug elektronikk. Blant annet en «lyskryss-mode» – eller Ducati Power Launch. Som noen allerede kaller Drag Race Mode.

 

27 XDIAVEL S

 

 

Comments Closed