ENDELIG: NY YAMAHA FJR 1300!

Del:

 

2016_YAM_FJR1300AS_EU_DNMN_STU_001

 

Yamaha har oppdatert sin supertourer FJR 1300. For touringentusiastene har sykkelen flere gode nyheter å by på!

 

Tekst: Claus Diseth

Foto: Yamaha

 

SE STORT BILDEGALLERI NEDERST I SAKEN

 

Yamahas sportstourer har vært på markedet siden begynnelsen av 2000-tallet. I 2016 får den en rekke nye oppgraderinger som sikkert vil friste både nye kundegrupper og eiere av eldre modeller av sykkelen.

 

60.000 SOLGTE

Bare i Europa alene har Yamaha på disse 15 årene solgt mer enn 60.000 eksemplarer av FJR 1300, noe som gjør den til en av de mest populære syklene i sin klasse. Og for 2016-sesongen har Yamaha flere nyheter å by på. Målet for fabrikken er både å beholde en usedvanlig lojal kundegruppe, samt å tiltrekke seg nye førere. Dette skal selskapet med stemmegaffel-logoen få til ved å gjøre maskinen mer dynamisk, mer sportslig – samtidig som touringegenskapene forbedres og forfines.

 

NY GEARKASSE

Den kanskje største «nyheten» er at FJR 1300 nå får en seks-steget gearkasse. De tidligere modellene har som kjent bare hatt fem gear.. I følge Yamaha selv betyr dette at sykkelen får bedre akselerasjon, samt at turtallet senkes betraktelig når man får lagt inn sjettegearet. Så kan man selvfølgelig spørre seg hvorfor det har tatt 15 år å komme frem til en slik konfigurasjon. Og konklusjon… Den nye seksstegede gearkassen er forøvrig helt nydesignet, og veier ca 400 gram mindre enn kassen med fem gear.

 

NY CLUTCH

En annen både stor og god nyhet er at FJR 1300 A og AE får såkalt A&S-clutch, altså en assistert slipperclutch som skal forbedre sykkelens stabilitet under nedgearing. Dette er forøvrig samme system som sitter på supersportsykkelen R1. En annen fordel med dette systemet er at det kreves langt mindre kraft fra førerens side for å dra inn clutchhendelen. Blant annet fordi A&S-clutchen er slik designet at fjærene ikke lenger behøver å være så stramme som på det gamle systemet.

 

LED-LYS RUND BAUT

Frontlyktene er redesignet, og er av LED-type. På modellene AE og AS har den også fått såkalte adaptive svinglys. Tre LED-lamper plassert på yttersidene av de doble frontlyktene vil suksessivt lyse opp når sykkelens elektroniske hjerne registrerer at du begynner å få nedleggsvinkel nok. Jo større vinkel jo flere lamper vil lyse opp for å gi deg som fører så god sikt gjennom svingen som mulig.

Forøvrig er det bare små endringer på sykkelens design. Ta gjerne en kikk i bildegalleriet under, og fortell oss hva du synes:

 

[slideshow_deploy id=’48886′]

Comments Closed