ENDELIG ET VELKOMMENT PÅBUD

Del:
JUBILEUM: I år feirer hjelmpåbudet 40 år – kanskje et av de mer velkomne påbudene i Norge? Foto: Claus Diseth

 

Finnes det et statlig påbud vi motorsyklister egentlig liker? Svaret er i år 40 år gammelt – og det er et rungende «JA»!

 

Kronikk: Claus Diseth

 

Jeg var 16 år ung i 1977, og hadde akkurat kjøpt min første, lovlige motorsykkel. En blå Yamaha RS 100. Det året ble det påbudt  å ha hjelm på hodet for mopedister og motorsyklister. Og påbudet var faktisk helt greit for majoriteten av oss. Vi brukte allerede hjelm.

 

SKINNKLAFFER

Min første hjelm – den gang man rattet ulovlig rundt på en Tempo Swing – var av ukjent merke. Det var en hvit halvhjelm med skinnklaffer ned over ørene. Siden hjelmen var alt for stor (det var en arv etter bestefar fra Elverum) ble skinnklaffene som regel brettet inn i hjelmen. Sånn for å sikre passformen, og forhindre at den sklei så langt ned i panna at utsynet ble drastisk redusert.

 

TOMMY

Deretter ble det Tommy helhjelm og svart skinnjakke med rødt for, innkjøpt på Svinesund og dratt etter Yamahaen fra Halden til Moss for å få den rette, slitte «look’en». Tommyhjelmen kjøpte jeg brukt. Også den alt for stor, og med et visir det ikke gikk an å se gjennom i motlys eller regnvær. Men den hadde blå flakelakk, og var dritkul.

STOLT EIER: Min første motorsykkel – en 1976-modell Yamaha RS 100. Legg spesielt merke til artikkelforfatterens lagerfrakk!

 

RØMER ETC

Deretter fulgte to tyske Rømer-hjelmer, tre Simpson-hjelmer, som for øvrig allerede på den tiden slettes ikke var godkjent til bruk ved MC-kjøring. Kanskje ikke så rart, egentlig, for synsfeltet var svært begrenset og visiret så elendig at det måtte tapes fast på langturer. I tillegg lakk det vann inn mellom visiret og hjelmen. Men siden vi slettes ikke var tapt bak en vogn (eller et lekkende visir) ble tetningslister av skummgummi innkjøpt til den første Europa-turen. Visirene på Simpson var ikke akkurat ripefrie, og vel tilbake fra Spania hadde jeg byttet fire visirer i løpet av ca 450 mil.

 

VOKSEN

Deretter skjedde det som er helt uunngåelig: Man blir voksen. Jeg har forsøkt både AGV og Arai, HJC og HRC, Schübert og BMW. Men er så pass trang i nøtta at jeg de siste 15-20 årene kun har hatt Shoei på hodet – i alle fall når bruken har vært privat. Shoei er sikkert ikke verken bedre eller dårligere enn andre merker, men er altså den hjelmen som passer «egget» mitt best. Og det er viktig, i alle fall når man i litt mer engstelig fremskreden alder begynner å tenke på sin egen sikkerhet.

 

STATISTIKK

De som havner i ei ulykke på tung MC har takket være hjelm nesten 30 prosent mindre risiko for å dø og 60 prosent mindre risiko for å få hodeskader.
Det opplyser Guro Ranes som leder trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen. I år er det altså 40 år siden det ble påbud om hjelm for mopedister og motorsyklister. Ranes sier de som sto på for dette har bidratt til mange sparte liv og skader.

-Bruk av hjelm gir langt mindre risiko for alvorlig hodeskade. På lik linje med innføring av påbudet om bruk av bilbelte, er dette en milepæl i arbeidet med trafikksikkerhet. Dette er et godt eksempel på at beslutninger basert på fakta og kunnskap gir gode resultater, sier Ranes til magasinet vegnett.no.

 

NMCU PÅDRIVER
NMCU (Norsk Motorcykkel Union) var en av pådriverne for hjelmpåbudet, som stort sett ble tatt godt imot av motorsyklistene. Svært mange som kjørte MC brukte allerede hjelm da påbudet ble innført.

-Hjelm er det personlige beskyttelsesutstyret som har størst skadereduserende effekt. Det vet norske motorsyklister, og derfor er Norge blant de land i verden der bruk av hjelm og annet beskyttelsesutstyr er aller størst, sier Morten Hanssen, leder i NMCU til vegnett.no.

 

 

 

HEDERSPLASS: Min Shoei fikk hedersplassen på Hilton Hotel i Hanoi, Vietnam etter å ha berget skallen til kronikkforfatteren opptil gjentatte ganger. FOTO: Claus Diseth

Comments Closed