ETANOL I MC-MOTORER? VI HAR SVARENE

Del:
PÅ TANKEN: Ja, hva skal vi ha i bensintanken? Og tåler din motorsykkel drivstoffet E10 som innføres fra neste år. Og hva skjer i år 2020 når det skal være 20 prosent etanol (E20) i drivstoffet?

 

Stortinget har i sin uendelige visdom bestemt at det fra neste år skal blandes inn 10 prosent etanol i all bensin, og økes til 20 prosent fra 2020. Hvordan vil dette påvirke din motorsykkel? Bikeport har svarene!

 

Tekst: Claus Diseth

Oppdatert kl. 14.37

Såkalt klimabensin, kalt E10, inneholder ti prosent innblandet etanol. Tyskland, Finland, Frankrike og Storbritannia har innført eller er i ferd med å innføre drivstoffet. Etanol er også allerede til stede i norsk bensin – i en 3,5 prosent blanding. Så helt nytt er dette ikke.

 

SKUMMELT?

Men ti prosent etanol, og fra 2020 hele 20 prosent etanol vil medføre noen problemer. For noen motorsykkelmotorer. Men kanskje ikke så mange som du skulle tro. Og la det være klart med en gang: Etanol er ikke skadelig for selve motorsykkelmotoren. Men det kan være skadelig for drivstoffsystemet, innsprøytningsdyser, pakninger, bensinpumper og gummislanger. Disse elementene kan deformeres, sprekke og skape lekkasjer. Og det er vel ingen av oss som ønsker etanol-lekkasje under inspirert kjøring…

 

ØKET FORBRUK?

Regnemesterne i Norsk Petroleumsinstitutt har for lengst funnet ut at ja; etanolinnblanding i bensin vil øke motorens forbruk av drivstoff.

–  Dette fordi etanol har lavere energiinnhold enn bensin. Bensinen E5, som enkelte selger i dag har 1,7 prosent lavere energiinnhold, og E10 har 3,5 prosent lavere energiinnhold.

Det betyr at du må tanke litt oftere.

– Mine beregninger viser en merutgift på cirka 400 kroner i året, hvis vi tar utgangspunkt en bil som kjører 15.000 kilometer i året og bruker en halvliter per mil, sier generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger Lise Melby Nøstvik i en reportasje i VG fra 2013.

 

GLASSFIBERTANK?

Det er godt dokumentert at etanol angriper glassfibertanker og enkelte tetningsmidler brukt i slike bensintanker. Allerede ved 5 prosent etanol er disse skadene oppdaget. 10 prosent vil derfor være dobbelt så aggressivt. Hva som vil skje med en glassfibertank når etanolinnholdet økes til 20 prosent i 2020, tør vi egentlig ikke helt tenke på…

 

HVA MED MIN SYKKEL?

Så: Hvordan finner du ut om din motor tåler etanol i 10 eller 20 prosents innblanding? Du leser videre.

Generelt kan vi si at alle motorer Harley Davidson har produsert etter 1980 er kompatible med E10-utblandet bensin. Alle Hondas motorer produsert for EU-markedet etter 1993 er kompatible. For Kawasaki er det litt vanskeligere. Der må du nemlig sjekke akkurat din modell. Mens for KTM er det enkelt: Alle modeller produsert etter år 2000 kan nyttiggjøre seg E10. Alle Suzukiene produsert for EU-markedet fra 2003 er kompatible, mens for Yamaha går skillet ved motorer som er produsert fra 1990.

OBS: Dette gjelder altså E10 – 10 prosent etanol. Vi har foreløpig ikke funnet en liste over kompatible motorer som kan bruke 20 prosent etanol. Men vi vet at alle Hondas nyere modeller som selges i Thailand (hvor de benytter E20) kan bruke dette drivstoffet.

 

LISTEN

Men til E10, som altså innføres neste år. Vi har funnet denne listen, som du kan laste ned HER (direkte nedlasting av PDF-fil)

Comments Closed