ETTER QATAR – FØR TEXAS

Del:

 

LEDIG PLASS: Mye tyder på at «noen» vil overta Dani Pedrosas MotoGP-sykkel for en kortere eller lengre periode i år.
LEDIG PLASS: Mye tyder på at «noen» vil overta Dani Pedrosas MotoGP-sykkel for en kortere eller lengre periode i år.

 

Kan Valentino Rossi gjenta suksessen fra Qatar? Hvem overtar etter en skadeplaget Dani Pedrosa. Vil Marc Marquez holde seg på banen? Og får Jorge Lorenzo reparert hjelmen sin? Svarene får vi i Texas 12. april.

 

Tekst: Claus Diseth

 

MotoGP-sirkuset er på vei fra ørkensanden i lilleputtstaten Qatar til solsvidd prærie utenfor Austin, Texas. I mellomtiden kan vi jo drodle litt rundt det som skjedde på Losail-banen.

 

ARM-PUMP

Det var mange som lurte på hvorfor Dani Pedrosa aldri hevdet seg blant de aller beste i løpet på søndag. Han hadde vært blant de aller raskeste rundt den drøyt fem kilometer lange banen fra første fritrening på torsdag, og frem til kvalifiseringen på lørdag, hvor han skaffet seg nest beste startspor.

Så viser det seg at den erfarne spanjolen sliter med såkalt arm-pump, har gjort det i et års tid, og ble ikke bedre etter en operasjon i fjor. I følge Pedrosa selv har han brukt vinteren til å reise verden rundt for å finne leger som kan hjelpe ham med problemet, men ingen anbefaler ny operasjon. Derfor vil Pedrosa trolig stå over i alle fall løpet i Texas 12. april for å se om han kan få hjelp med problemet. Trolig vil en av Hondas japanske testførere overta spanjolens plass de neste rundene.

 

HJELM-TRØBBEL

Under løpet i Qatar tok Jorge Lorenzo en tidlig ledelse, og helt til det gjensto syv runder kjempet han om teten med Ducati-fører Andrea Dovizioso. Så ble han først passert av «Dovi», deretter av Rossi for å miste tredjeplassen til Andrea Iannone (Ducati) helt på tampen av løpet. Årsaken til at han ikke klarte å holde følge med Rossi og Dovizioso? Hjelmtrøbbel!

Lorenzo forteller til MotoGP.com at innmaten i hjelmen hans rett og slett løsnet, slik at det skle ned i pannen og reduserte synsvinkelen såpass at han om ikke kjørte i blinde, så i alle fall så mindre enn ønskelig i de høye hastighetene. Dette er trolig ikke den aller beste reklamen for Lorenzos hjelmsponsor HJC – en av verdens største hjelmprodusenter. Teamkompis Valentino Rossi kjører forøvrig med hjelm fra AGV. Lorenzo mener at trøbbelet med den slaskete hjelmen muligens kan ha kostet ham seieren.

 

MINDRE BENSIN

At Dovizioso og Iannone kapret de to nederste plassene på seierspallen i Qatar, får konsekvenser for Ducati allerede i Texas. Reglene er nemlig slik at i den klassen Ducati stiller (Factory Open) kan de fylle 24 liter bensin pr. løp (mot 20 liter for rene fabrikksykler) frem til de har stått på seierspallen tre ganger. Og det har Ducati nå gjort. To pallplasser ble kapret i Qatar, i tillegg til at Dovizioso også tok en tredjeplass i Austin i fjor.

 

HJELMTRØBBEL: Innerforet i hjelmen til Jorge Lorenzo løsnet visstnok under Qatar-løpet og ga spanjolen synsproblemer.
HJELMTRØBBEL: Innerforet i hjelmen til Jorge Lorenzo løsnet visstnok under Qatar-løpet og ga spanjolen synsproblemer.

 

 

Comments Closed