EURO 4: NÅ HASTER DET Å REGISTRERE

Del:

 

Har du en uregistrert motorsykkel stående i garasjen – en du planlegger å sette skilter på i fremtiden? Da bør du lese dette.

 

Tekst: Claus Diseth

 

  1. januar 2017 trer de såkalte EURO 4-reglene i kraft. EURO 4 er en EU-regulering som setter grenser for hvor mye en motorsykkelmotor kan slippe ut av forurensende stoffer. Og dette betyr det for deg som motorsykkeleier:

 

ALLEREDE I BRUK

EURO 4 er slett ikke ny. Faktisk ble den gjort gjeldende for alle NYE motorsykkelmodeller produsert i 2016. Så eier du for eksempel en Honda Africa Twin, en Suzuki GSX-R 1000 eller en Yamaha MT-10 fra i år, ja så sitter du allerede på en EURO 4-godkjent motorisert tohjuling. Men så blir det mer komplisert. Spesielt for de som har litt eldre, uregistrerte motorsykler stående i garasjen.

 

REGLER FOR ALLE

Som sagt ble EURO 4-reglene gjort gjeldende for nye modeller introdusert i 2016. Men fra 1. januar 2017 vil disse reglene gjelde for alle NYE motorsykler. Og definisjonen på en NY motorsykkel er altså en som er registrert etter 1. januar 2017. Det spiller dermed ingen rolle når den ble produsert eller kjøpt. Så har du en sykkel kjøpt f.eks i år eller i fjor, og som ikke fyller kravene i EURO 4, bør du snarest få registrert den. Før nyttårsaften.

 

HVA ER EURO 3?

EURO-systemet til EU for å begrense utslipp fra mopeder og motorsykler ble introdusert allerede i 1999. Mest interessant i vår sammenheng er at EURO 3-reglene trådte i kraft for nye mc-modeller allerede i 2007. EURO 5 blir gjeldende fra 2020. Dette selvfølgelig for å gi motorsykkelprodusentene en viss forutsigbarhet og ingeniørene litt tid på å fordøye og komme opp med nye løsninger for å tilpasse motorene til de nye kravene. Disse EURO-kravene for motorsykler må forøvrig ikke forveksles med utslippskravene for biler. Der er de allerede på EURO-6/7.

Comments Closed