FÆRRE VELGER NY MOTORSYKKEL

Del:

2016-Honda-Africa-Twin-Adventure-Sports-Concept2

 

Motorsykkelbransjen må se langt etter salgstallene fra bonanza-året i fjor da avgiftsreduksjonen var til å ta og føle på.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Nå er vi riktig nok bare tre fulle salgsmåneder inn i 2016, men statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser tydelig at interessen for nye motoriserte tohjulinger langt fra er på nivå med fjoråret.

 

FALLER TUNGT

Spesielt tydelig er nedgangen om vi ser på antallet nyregistrerte lette motorsykler. Yamaha topper statistikken klart, og har faktisk solgt flere lettsykler enn alle de andre merkene til sammen i mars – men selv med 155 solgte hittil i år, opplever også Yamaha en liten nedgang. Totalt er det solgt 251 lette motorsykler hittil i år. Det er en nedgang på 12,5 prosent. Også i fjor var det en nedgang i etterspørselen etter lettsykler.

 

MOPEDSALGET NED

Interessen for mopeder er også sterkt avtagende. Totalt er det hittil i år nyregistrert 813 mopeder. Det tilsvarende tallet i fjor var 1282. Nedgangen er på hele 36,6 prosent så langt i 2016. Spesielt ille ser det ut for en gang så populære Honda. Der i gården er nedgangen i  årets tre første måneder vanvittige 95,1 prosent. Honda har så langt i år kun solgt 5 nye mopeder i følge statistikken fra OFV. Til sammenligning har Peugeot solgt 220 mopeder.

 

YAMAHA PÅ TOPP

Da er nok tallene for tunge motorsykler noe mer lystig lesning for Honda-importør Kellox. Merket har krabbet seg opp på andreplass på årets salgsstatistikk, bare forbigått av Yamaha. Hittil i år har 120 Honda-eiere fått nye sykler. Yamaha har solgt 136, mens BMW ligger på tredjeplass med  112 solgte tunge motorsykler. Det var likevel BMW som leverte ut flest sykler i mars (92). Deretter fulgte Yamaha (88) og Honda (81). Totalt er det nyregistrert 730 tunge motorsykler i Norge i løpet av årets tre første måneder. Det tilsvarende tallet i fjor var 1061. Nedgangen er på drøyt 31 prosent.

Comments Closed