Fall i nysalget så langt i 09

Del:

Ved utgangen av april i år var det som ”forventet” og fryktet en nedgang på landsbasis i salget av nye motorsykler. Trolig er nedgangen, som hittil i år er på hele 26%, større enn hva mange av importørene så for seg i vinter.

Sør-Trøndelag er ”kjærringa mot strømmen” så langt i år, som eneste fylke med økning i antall. En økning på hele 17,9%

Landsbasis
På landsbasis falt antall nyregistrerte MCer de 4 første månedene i år til 1148 enheter mot 1551 enheter i samme periode i fjor. Fem merker har økning i sine salg, hvor blant annet Piaggio troner øverst med en dobling av salget til 28 enheter. De andre som har økning er Husquarna (53%), Can-Am (43%), Beta (25%), BMW (5%) og Yamaha (0,5%).

I den andre enden er det flere som sliter med å få salgstallene opp. Prosentvis er det Aprilia som sliter mest med en nedgang på hele 69%. Målt i antall er det Suzuki og Harley Davidson som så langt i år har solgt ca 130 enheter mindre hver enn i samme periode i fjor.

Yamaha topper salgsstatistikken så langt på landsbasis med 202 solgte enheter, og det er et stykke ned til fjordårets salgssuksess Harley Davidson med 169 enheter. Suzuki, som kom på en god andreplass i fjor har i år måttet se at også BMW har klatrer forbi de på salgsstatistikken.

Totalsalg januar – april 2009 sammenliknet med 2008:

Merke

jan09-apr09

jan08-apr08

endring i %

endring i ant

Totalt

1148

1551

-26,0 %

-403,0

YAMAHA

202

201

0,5 %

1,0

HARLEY DAVIDSON

169

296

-42,9 %

-127,0

BMW

156

149

4,7 %

7,0

SUZUKI

153

289

-47,1 %

-136,0

HONDA

132

203

-35,0 %

-71,0

KAWASAKI

100

111

-9,9 %

-11,0

KTM

60

87

-31,0 %

-27,0

DUCATI

32

60

-46,7 %

-28,0

TRIUMPH

29

38

-23,7 %

-9,0

PIAGGIO

28

14

100,0 %

14,0

HUSQVARNA

23

15

53,3 %

8,0

APRILIA

10

32

-68,8 %

-22,0

BUELL

10

14

-28,6 %

-4,0

CAN-AM

10

7

42,9 %

3,0

HUSABERG

6

7

-14,3 %

-1,0

BETA

5

4

25,0 %

1,0

MOTO GUSSI

3

4

-25,0 %

-1,0

KL

3

0

3,0

MV AGUSTA

2

5

-60,0 %

-3,0

QINGQI

2

4

-50,0 %

-2,0

SHERCO

2

2

0,0 %

0,0

HYOSUNG

1

2

-50,0 %

-1,0

HM

1

1

0,0 %

0,0

KEEWAY

1

1

0,0 %

0,0

Fylkesvis Sør-trøndelag en vinner
Fylkesvis er det store variasjoner. Sør-Trøndelag utpeker seg som det eneste fylket med vekst på hele 18%, tilsvarende 12 sykler. Her er det spesielt Harley Davidson, Yamaha, Honda og Kawasaki som trekker opp.

Harley Davidson er i en særstilling her med en markedsandel på utrolige 37% etter å ha levert hele 29 av de totalt 79 nye syklene i Sør-Trøndelag.

Troms fylke er nest best, hvor det totale salget er likt som i fjor. Her er det Yamaha og Honda som er de med mest økning, mens Suzuki også sliter tungt i nord.

Flere fylker har en stor nedgang i nysalget, hvor Østfold topper nedgangen med 50,4%. Her sliter Suzuki tungt med en nedgang på nesten 83% (3 solgte sykler i år mot 17 i fjor). Kawasaki har økt salget sitt i samme område med 150% (6 enheter).

Stor aktivitet tross nedgang
Til tross for at antall nyregistrerte sykler viser stor nedgang, har de fleste forhandlere BikePort.no har vært i kontakt med hatt travle tider med mye aktivitet i butikkene. Bruktsalget ligger trolig en del høyere i år enn tidligere, og det er nok mange motorsyklister som avventer situasjonen noe.

Aldri har det vært så billig å finansiere nye sykler, så markedet kan løsne og det er fortsatt mulig å ta igjen en del av det reduserte salget, selv om enkelte merker trolig sliter noe med manglende fornyelse.

Færre butikker?
Om trenden fortsetter vil vi trolig se flere konkurser blant forhandlerne. I vinter var det flere forhandlere rundt i landet som måtte gi seg da slutten av fjordåret ble tung for de aller fleste. April er tradisjonelt en av de bedre månedene for MC-bransjen, men kanskje har trenden snudd noe?

Løp og kjøp.
Som nevnt over har det med dagens rente på lån aldri vært rimeligere å kjøpe seg ny motorsykkel. Det er også opp til oss som forbrukere å også å prøve å ta vare på våre lokale forhandlere.

Bruk butikken istedenfor utenlandske nettsteder hvor man sparer et par hundrelapper på deler eller utstyr. Det kan bli dyrt sparte penger på sikt. Som forbruker har man faktisk bedre råd nå enn for ett år siden bruk de på en gøy og (u)fornuftig hobby MCen!

Comments Closed