FIM-presidenten Vito Ippolito er svært bekymret for fremtiden til motoGP.

2009-sesongen er ikke hans største bekymring da startplata på motoGP-løpene vil være fulle uansett hva utfallet blir rundt Kawasaki sine sykler.

Det som bekymrer presidenten til organisasjonen aller mest er faktisk 2010-sesongen.

Problemet er først og fremst de private temaene som er i motoGP i dag. Fabrikkteamene som i dag er med i motoGP vil nok trolig fortsette uansett, men hvordan 2009 vil påvirke økonomien til de private teamene er usikkert.

I verste fall spår Vito Ippolito at man kun står igjen med 14 sykler på startstreken i motoGP i 2010. At Kawasaki har trukket sitt fabrikkteam for inneværende sesong gjør sitt til at situasjonen kan virke akselrerende.

Både FIM, motoGP og deltakerteamene diskuterer nå om man skal gå tilbake og heller kjøre motoGP med serieproduserte sykler som også selges for gatebruk. Dette vil helt klart gjøre utviklingskostnadene og ikke minst inntektsgrunnlaget bedre da syklene som benyttes i motoGP faktisk også er i salg.

Hvis så blir tilfellet vil man enten få motoGP-syklene i salg eller førerne må klatre tilbake opp på sine gamle R-sykler. Hvis sistnevnte blir realiteten kan man kanskje også se at motoGP får grense på 999 kubikk igjen istedenfor 800.

Bildet viser FIM-president Vito Ippolito (venstre) og Dorna-sjef Carmelo Ezpeleta

FIM_Ippolito_Dorna_Ezpeleta_1231769035_1231769052.jpg

Fortsettelse følger trolig garantert.

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Følg oss