Fjerning av hjelm ved en ulykke?

Del:

NMCU-FjerningAvHjelm-1

 

De fleste av oss trafikanter vet hvordan man skal opptre om man er førstemann til et ulykkested. Tre ord er viktig å huske i rett rekkefølge:

 

Sikre – Varsle – Hjelpe.

 

Sikre stedet – tilkall hjelp

Det aller første du må gjøre, er å sikre stedet for å unngå nye ulykker.

 

Det betyr at du må skru på varselblinkene på bilen din, (om det er det som er ditt kjøretøy) ta på deg refleksvest, (om du er en av de som har på mc) og sette ut varseltrekant. Deretter må du varsle om ulykken og tilkalle hjelp ved å ringe 113.

 

Først når du har sikret stedet og tilkalt hjelp, bør du se hvordan situasjonen er for dem som er direkte innblandet i ulykken.

 

Frie luftveier

Når det gjelder skadde personer i eller ved ulykkestedet, er det aller viktigste å sørge for at de puster skikkelig.

 

Bevisstløse personer kan få blokkert luftveiene om hodet siger framover. Ved å bøye hodet tilbake i normalstilling eller litt bakover, kan du bidra til at personen får puste. Hvis det er mulig bør du også forsøke å stanse store blødninger, gjerne ved å legge trykk på stedet. Ved å gjennomføre disse enkle tiltakene kan du redde liv, og gjennom telefonkontakt med AMK-sentralen (113) får du praktiske tips og råd i den akutte situasjonen.

 

Om en motorsyklist er en av de skadde, har du en liten ekstra utfordring. Skal man la hjelmen være på eller ta den av? Du skal ta den av om personen er bevisstløs for å sikre luftveiene men, ikke gjør det alene.

 

NMCU’s avdeling i Sør-Trøndelag har laget en videosnutt om hvordan dette gjøres og vi i BikePort vil se den flere ganger for å repetere hvordan det skal gjøres, slik at vi kan, om mulig, redde liv.

 

Comments Closed