Flere endringer i moto2 reglementet

Del:

Moto2-klassen med 600 kubikk som skal erstatte dagens 250-klasse i Grand Prix fra neste år får stadig flere begrensninger for individuelle tilpasninger og endringer.

Honda-motorene som skal benyttes vil være forseglet for å hindre ombygging og modifiseringer av noe slag.

Både motor og gir skal ikke kunne endres eller bygges om. Turtallssperren p på motoren kal være lik for alle på 16.500 omdr. Også elektronikken blir standardisert, og det eneste man får lov å endre noe på er selve ECUen for motoren, men her er og modifiseringsmulighetene svært begrenset.

Også clutch vil mest trolig bli standardisert, men hva slags type er enda ikke valgt. Det eneste som er bestemt er at det blir slipper-clutch.

Det blir også mest trolig en dekkleverandør og en leverandør av drivstoff til alle team og sykler.

På grunn av kravene til svært like sykler som gir alle team og førere en mer lik (eller tilnærmet lik) sjangs på å kjøre bra, har noen team allerede trukket seg fra moto2-klassen. Andre igjen synes dette er et godt tiltak, hvor det ikke er egen utvikling basert på storstilt ombygging, modifiseringer og store budsjetter som skal avgjøre hvem s om vinner løpene.

Comments Closed