Om du må spørre om prisen, har du trolig ikke råd til den. Men BMW har nå lansert sin siste versjon av HP4 Race. Den kommer i 750 håndlagede eksemplarer. Og den er helt ellevill!

Video av den grassate sykkelen nederst i saken.

Tekst: Claus Diseth

 

Den er lettere og er mer sofistikert enn syklene BMW konkurrerer med i World Superbike. Dette er det nærmeste du kommer en MotoGP-prototype.

 

KARBON

Hele rammen er laget i karbon, og veier ikke mer enn 7,8 kilo. Felgene er i karbon, og veier ingen ting. Den firesylindrede rekkemotoren yter 215 heste på bakhjulet, og tørr veier sykkelen ikke mer enn 145 kilo – eller 171 kilo fulltanket. Det er helt utrolige tall. I tillegg kommer selvfølgelig avansert Öhlins foran og bak, en elektronikkpakke til å bli vettaskremt av – og en prislapp som fortsatt ikke er offentliggjort.

 

VERDENS FØRSTE

BMW hevder at de er verdens første fabrikant til å produsere hele rammen i karbonfiber – og vi tror dem. Felgene er også i avansert karbon-materiale, og skal veie 30 prosent mindre enn andre lett-felger på markedet. Vi i Bikeport vil tro at dette kan påvirke hva som skjer på svingpunkt ganske så voldsomt.

 

FRA MotoGP

Komponentene i framgaffel og bakdemper er de samme Öhlins-produserte som sitter på sykler som deltar såvel i World Superbike som i MotoGP. Her er det altså ikke spart på noen ting. Det samme gjelder selvfølgelig bremsene. Brembo GP4 PR monoblock bremsekalipere gjør jobben både for Marc Marquez og Valentino Rossi.

 

KRAFT I MASSEVIS

Motoren har altså 215 hester, og er fullstendig i forhold til reglene som det kjøres etter i World Superbike. Max hester kommer på 13.900 omdreininger, og momentet er på gode 120 Nm på 10.000 omdreininger.

 

SE VIDEO

 

 

Meld deg på vårt Nyhetsbrev

Kontaktinfo

BikePort AS
Postboks 21
7560 Vikhammer
Tlf: +47 92082072
E-post: post@bikeport.no

Følg oss