FOR ET RÅSKINN!

Del:

 

Om du må spørre om prisen, har du trolig ikke råd til den. Men BMW har nå lansert sin siste versjon av HP4 Race. Den kommer i 750 håndlagede eksemplarer. Og den er helt ellevill!

Video av den grassate sykkelen nederst i saken.

Tekst: Claus Diseth

 

Den er lettere og er mer sofistikert enn syklene BMW konkurrerer med i World Superbike. Dette er det nærmeste du kommer en MotoGP-prototype.

 

KARBON

Hele rammen er laget i karbon, og veier ikke mer enn 7,8 kilo. Felgene er i karbon, og veier ingen ting. Den firesylindrede rekkemotoren yter 215 heste på bakhjulet, og tørr veier sykkelen ikke mer enn 145 kilo – eller 171 kilo fulltanket. Det er helt utrolige tall. I tillegg kommer selvfølgelig avansert Öhlins foran og bak, en elektronikkpakke til å bli vettaskremt av – og en prislapp som fortsatt ikke er offentliggjort.

 

VERDENS FØRSTE

BMW hevder at de er verdens første fabrikant til å produsere hele rammen i karbonfiber – og vi tror dem. Felgene er også i avansert karbon-materiale, og skal veie 30 prosent mindre enn andre lett-felger på markedet. Vi i Bikeport vil tro at dette kan påvirke hva som skjer på svingpunkt ganske så voldsomt.

 

FRA MotoGP

Komponentene i framgaffel og bakdemper er de samme Öhlins-produserte som sitter på sykler som deltar såvel i World Superbike som i MotoGP. Her er det altså ikke spart på noen ting. Det samme gjelder selvfølgelig bremsene. Brembo GP4 PR monoblock bremsekalipere gjør jobben både for Marc Marquez og Valentino Rossi.

 

KRAFT I MASSEVIS

Motoren har altså 215 hester, og er fullstendig i forhold til reglene som det kjøres etter i World Superbike. Max hester kommer på 13.900 omdreininger, og momentet er på gode 120 Nm på 10.000 omdreininger.

 

SE VIDEO

 

 

Comments Closed