FORTSATT FART I MC-SALGET

Del:

BMW-ScramblerMiddle1

 

Sommeren er på hell for denne gang. Det har imidlertid ikke bremset salget av nye motorsykler.

 

Tekst: Claus Diseth

 

Ved årsskiftet 2014/2015 ble statens avgifter på motorsykler senket med i gjennomsnitt rundt 30 prosent. Det gjorde at MC-salget i fjor ble et av bransjens beste på mange, mange år.

 

FORTSETTER NÅ

Og den gode trenden ser ut til å fortsette, selv med en litt treg start de første vintermånedene i år. Hittil i år (pr. 1. august) har Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) klokket inn 3.917 nyregistrerte tunge motorsykler, Det tilsvarende tallet i toppsesongen 2015 var 3.978 sykler av det tunge slaget. En differanse på kun 61 motorsykler. Det har de fleste i MC-bransjen grunn til å være fornøyde med.

 

TOPPER FORTSATT

Yamaha topper fortsatt salgsstatistikken, slik de har gjort i hele år. I juli leverte merkets forhandlere ut 100 tunge motorsykler, og de har totalt nyregistrert ikke mindre enn 759. Nummer to på julistatistikken er Honda, som har solgt og nyregistrert 78 tungsykler. Men ser man årets syv første måneder under ett, er Honda nummer tre på den samme statistikken, med et totalsalg pr. 1. august på 541 stykker. Foran seg på listen har de BMW, som totalt har levert 592 eksemplarer. 64 av disse gikk til kunder i juli.

 

NEDOVER LISTEN

Harley-Davidson er nummer fire på listen (421). Deretter følger kanskje noe overraskende KTM med 334, Kawasaki (275) og Ducati med 223 nyregistrerte tunge motorsykler hittil i år. Først på åttende plass finner vi tidligere storselger Suzuki. De har så langt i 2016 nyregistrert 166 tunge motorsykler, 28 av dem i løpet av juli måned. For å fullføre en «topp ti-liste»: På niende plass ligger Triumph med 152 og Piaggio med 101.

 

UBETYDELIG

Med 3.917 nyregistrerte tunge motorsykler så langt i 2016, ligger totalmarkedet kun halvannen prosent under fjoråret, og det må betegnes som svært oppløftende, og en nærmest ubetydelig nedgang. Men mens Yamaha, BMW og Honda opplever øket salg i forhold til i fjor, er det flere som må se at salgstallene synker. Dette gjelder blant annet Harley-Davidson (ned 4,0 prosent), KTM (ned 4,5 prosent), Kawasaki (ned 16,9 prosent), Ducati (ned 30,5 prosent) og Suzuki (ned 37,8 prosent). Og det hjelper ikke på bildet for Suzuki når vi ser at MV Agusta (samme importør) nærmest har fått salget halvert (ned over 49 prosent). Det italienske adelsmerket har kun trukket til seg 30 kjøpere så langt i år.

 

Comments Closed