Nedgangen i engangsavgiftene på MC fortsetter å gi utslag på salgsstatistikken for registrerte to-hjulinger, uansett kubikk-klasse. Unntaket er mopeder.
I april i år ble det registret hele 278 nye lette motorsykler og ikke mindre enn 1014 tunge motorsykler. Tilsvarende tall for 2014 var 159 lette og 750 tunge. For mopeder er det en liten nedgang i april i år sammenliknet med april i fjor (984 mot 1057).
Så langt i år viser statistikken samme trend som april alene. Kraftig oppgang på MC og svak nedgang på mopeder.
Kjøretøyklasse |
Antall i 2014 |
ANTALL I 2015 |
Ending i % |
Moped |
2266 |
2503 |
-9,5 |
Lett MC |
325 |
565 |
73,8 |
Tung MC |
1358 |
2075 |
52,8 |
Vinner av salgsstatistikken både på tung og lett MC så langt i 2015 er Yamaha tett fulgt av Honda. På de neste plassene på tung MC følger BMW, Harley Davidson, Kawasaki, KTM og Suzuki.
Elektriske MC tar ikke av i samme fart som med el-bil. Zero har kun solgt 8 el-mc så langt i år.
På lett MC er det andre merker som utpreger seg etter Yamaha og Honda med hhv KTM, Piaggio, Hyosung, Daelim og parillia på de neste plassene.
Statistikk tung MC
2015 | 2015 | 2014 | 2014 | Endring | ||||||
Merke | April | % DM | 2015 | % hittil | April | % DM | 2014 | % hittil | End.% april | End.% året |
Yamaha | 140 | 13.8 | 361 | 17.4 | 95 | 12.7 | 187 | 13.8 | 47.4 | 93.0 |
Honda | 147 | 14.5 | 299 | 14.4 | 90 | 12.0 | 166 | 12.2 | 63.3 | 80.1 |
BMW | 163 | 16.1 | 287 | 13.8 | 153 | 20.4 | 252 | 18.6 | 6.5 | 13.9 |
Harley-Davidson | 111 | 10.9 | 232 | 11.2 | 111 | 14.8 | 204 | 15.0 | 13.7 | |
Kawasaki | 110 | 10.8 | 192 | 9.3 | 56 | 7.5 | 104 | 7.7 | 96.4 | 84.6 |
KTM | 94 | 9.3 | 192 | 9.3 | 78 | 10.4 | 143 | 10.5 | 20.5 | 34.3 |
Suzuki | 57 | 5.6 | 148 | 7.1 | 37 | 4.9 | 75 | 5.5 | 54.1 | 97.3 |
Ducati | 78 | 7.7 | 124 | 6.0 | 27 | 3.6 | 41 | 3.0 | 188.9 | 202.4 |
Triumph | 26 | 2.6 | 60 | 2.9 | 23 | 3.1 | 25 | 1.8 | 13.0 | 140.0 |
Piaggio | 23 | 2.3 | 52 | 2.5 | 31 | 4.1 | 54 | 4.0 | 25.8- | 3.7- |
MV Agusta | 21 | 2.1 | 34 | 1.6 | 9 | 1.2 | 16 | 1.2 | 133.3 | 112.5 |
Indian Motorcycle | 9 | 0.9 | 19 | 0.9 | 9 | 1.2 | 14 | 1.0 | 35.7 | |
Victory | 12 | 1.2 | 16 | 0.8 | 5 | 0.7 | 7 | 0.5 | 140.0 | 128.6 |
Aprilia | 6 | 0.6 | 8 | 0.4 | 3 | 0.4 | 4 | 0.3 | 100.0 | 100.0 |
Statistikk lett mc
2015 | 2015 | 2014 | 2014 | Endring | ||||||
Merke | April | % DM | 2015 | % hittil | APRIL | % DM | 2014 | % hittil | End.% APRIL | End.% hit |
Yamaha | 132 | 47.5 | 294 | 52.0 | 66 | 41.5 | 122 | 37.5 | 100.0 | 141.0 |
Honda | 67 | 24.1 | 111 | 19.6 | 44 | 27.7 | 86 | 26.5 | 52.3 | 29.1 |
KTM | 51 | 18.3 | 106 | 18.8 | 19 | 11.9 | 51 | 15.7 | 168.4 | 107.8 |
Piaggio | 12 | 4.3 | 22 | 3.9 | 10 | 6.3 | 24 | 7.4 | 20.0 | 8.3- |
Hyosung | 6 | 2.2 | 9 | 1.6 | 1 | 0.6 | 4 | 1.2 | 500.0 | 125.0 |
Daelim | 3 | 1.1 | 3 | 0.5 | 4 | 2.5 | 4 | 1.2 | 25.0- | 25.0- |
Aprilia | 1 | 0.4 | 2 | 0.4 | 2 | 1.3 | 8 | 2.5 | 50.0- | 75.0- |