VI GRATULERER: PLASSEN PÅ PALLEN

Del:
_26p6987
BEST: Ole Bjørn Plassen ble nummer seks totalt og desidert beste privatfører under EM-finalen i Valencia, Spania. FOTO: Agusti Nubiola

 

Ole Bjørn Plassen har i hele 2016 kjørt Cev Repsol European Superbike Championship (EM i Superbike) med sitt private Plassen Roadracing Team. I helgen ble det kjørt finalerunde.

 
Å konkurrere mot store team i Europa med ett lite privat Ducati team fra Norge er en stor utfordring. Gjennom sesongen har teamet og Ole Bjørn vist at de har farten inne, men resultatene har ikke vært like bra som teamet ønsker, på grunn av krasjer og tekniske problemer.

 

BESTE PRIVATFØRER

Å komme fra Norge å konkurrere i internasjonal roadracing byr på noen ekstra utfordringer. Før helgens runde hadde ikke Ole Bjørn kjørt sykkel sin på 45 dager.

Men i helgens runde viste Ole Bjørn hva han kan og kjørte inn til 6.plass totalt og beste privat fører. Startfeltet i helgens finale var også større og bredere, med flere toppførere fra andre serier som gjorde gjesteopptreden. Førere som vanligvis kjører i diverse VM-serier.

 

NIENDE SPOR

Etter lørdagens kvalifisering startet Ole Bjørn fra 9.startspor, noe han var greit fornøyd med.
I helgens runde hadde Plassen  fått låne en tekniker fra Ducati sitt eget VM-team, noe som gjorde at teamet endret en del på sykkel for å teste ut litt forkjellige innstillinger. Det var heller ikke så enkelt når Michelin(dekk leverandør for serien) i helgen hadde bestemt at vi skulle kjøre på det hardeste dekket de hadde i sortimentet. Et dekk Ole Bjørn har brukt kun når gradestokken i asfalten har passert 50 grader. I helgen var asfalttemperaturen kun mellom 15-20 grader. Dette gav oss noen utfordringer, spesielt når vi ikke var på den offisielle 2 dagers testen uken før. Men på søndagens warm-up fant vi noen svar.

 

DÅRLIG START

På søndagens løp fikk Ole Bjørn en litt dårlig start men kjørte seg opp til en 6.plass i løpet av noen runder. Midtveis i løpet hadde han imidlertid en litt dårlig periode som gjorde at han falt ned på 7.plass. I mange runder fightet han om 6.plassen med to førere. Ettersom løpet nærmet seg slutten fikk Ole Bjørn opp farten igjen og kjørte sine raskeste runder fra runde 15 og utover. Helt på slutten var Ole Bjørn veldig nær en kjempe krasj, og måtte slå seg til ro med 6.plass. Ettersom Ole Bjørn økte tempoet på slutten var han kun 1,7 sekunder fra 3.plassen i mål.

 

MANGE FANS
Ole Bjørn ble soleklart beste privatfører i løpet, over 20 sekunder foran neste privat fører. Det var ekstra moro at så mange norske fans hadde tatt turen for å heie, vi talte nesten 50 stk fans og sponsorer. Utrolig gøy!

Teamet ønsker å takke sponsorer og tilhengere for en lang og meget lærerik sesong. Utrolig gøy at Ducati gir oss så mye tillit og låner oss en av sine beste datateknikere.

Nå starter jobben med å forberede 2017 sesongen, Ole Bjørn og teamet har helt klart ambisjoner om å fortsette den internasjonale satsningen.

Takk for 2016, hilser hele teamet.

img_5231

Comments Closed